Kommunen har lagt ner stora resurser pÄ att göra om och tÀnka nytt kring det gamla Efyran-huset. Nu stÄr det klart att tas i bruk.
Syftet med det ombyggda huset, nu kallat The Great Northern, Àr att skapa en centralt belÀgen inkubator med fokus pÄ digitala tjÀnsteföretag. Detta ska öka andelen företagare i SkellefteÄ.
Tanken Àr att mÀnniskor med idéer ska kunna komma till huset för att inspireras, utveckla sin kreativitet och öka sin kunskap genom möten med andra.
I SkellefteĂ„ startas 7,6 företag per 1 000 invĂ„nare, vilket Ă€r lĂ„ngt under genomsnittet för landet â 11,5 företag. Det Ă€r detta som det nya huset ska Ă€ndra pĂ„.
Men i en kommun dÀr hÀlften av invÄnarna bor utanför centralorten sÀtter de flesta nya och kostsamma satsningarna i staden igÄng en debatt om stad kontra land. SÄ Àven denna. Till viss del Àr kritiken befogad.
NÀr jobben pÄ landsbygden tenderar att bli fÀrre Àr politikerna tÀmligen överens om att det Àr de boende pÄ landsbygden som sjÀlva mÄste skapa nya arbetstillfÀllen, för sig sjÀlva och för andra, genom eget företagande.
Regeringen pekar till och med ut företagande pÄ landsbygden som sÀrskilt viktigt för att nÄ mÄlet om minskad arbetslöshet. Det kan tyckas vara en svÄr uppgift, men det finns statistik som talar för att det gÄr.
Enligt en rapport frÄn Jordbruksverket har mÀnniskor pÄ landsbygden en stark motivation till eget företagande. Andelen företagare pÄ landsbygden Àr faktiskt procentuellt sett högre Àn i stÀderna. Viljan att bo och verka pÄ landsbygden kan i sig ge motivation till eget företagande.
Vi vet att det finns mĂ„nga idĂ©er bland de mĂ€nniskor som bor utanför SkellefteĂ„ centralort, frĂ„n racingbanor till webbshopar och unika hantverk â mĂ„nga med internationell kvalitet och prĂ€gel.
De flesta Àr beroende av internet för försÀljning och marknadsföring av sina tjÀnster. Fler idéer pÄ landsbygden, och en ökad möjlighet att göra verklighet av dem, Àr centralt för att SkellefteÄ ska lyckas nÄ mÄlet om ökat företagande.
Men Àr dÄ The Great Northern lika mycket för landsbygdsbor?
Det Àr inte rimligt att tro att sÀrskilt mÄnga fÀrdas lÄngt för att hyra en plats dÀr bara för kreativa stÀmning och miljö. Framförallt inte nÀr företagandet i grunden Àr för att man vill leva och verka pÄ landsbygden.
Men mÄste man inte vara i centrum för att kunna ta del av huset?
Fokuseringen pĂ„ digitala mötesplatser gör att det hela tiden finns ett fönster öppet â mot landsbygden och resten av vĂ€rlden.
Kan man inte vara dÀr rent fysiskt kan man vara det virituellt. The Great Northern bör dÀrför vara lika aktuellt för landsbygdsbor som för mÀnniskor boende i centralorten.
Det finns bara en hake: att kunna koppla upp sig.
Ska landsbygdens företagsamhet kunna bidra till mÄlet om fler företagare i SkellefteÄ krÀvs att billig, bÀttre och snabb uppkoppling görs möjlig för fler.