Det blir Àn vÀrre den hÀr gÄngen

Ledare. Det Àr mÄnga som börjar dra paralleller till 1990-talets ekonomiska stÄlbad. Det Àr bara att det Àr flera gÄnger vÀrre den hÀr gÄngen, demografin ser till exempel betydligt tuffare ut nu Àn vad den gjorde dÄ.

Finansminister Göran Persson (S), vice statsminister Mona Sahlin (S) och statsminister Ingvar Carlsson (S) pÄ en presskonferens mitt under brinnande 1990-talskris. Det Àr mÄnga som börjar dra paralleller mellan dagens situation och 1990-talets ekonomiska stÄlbad.

Finansminister Göran Persson (S), vice statsminister Mona Sahlin (S) och statsminister Ingvar Carlsson (S) pÄ en presskonferens mitt under brinnande 1990-talskris. Det Àr mÄnga som börjar dra paralleller mellan dagens situation och 1990-talets ekonomiska stÄlbad.

Foto: Björn Larsson Ask/TT

Politik2018-03-03 07:00
Detta Àr en ledare. Norran Àr partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.
Finansminister Göran Persson (S), vice statsminister Mona Sahlin (S) och statsminister Ingvar Carlsson (S) pÄ en presskonferens mitt under brinnande 1990-talskris. Det Àr mÄnga som börjar dra paralleller mellan dagens situation och 1990-talets ekonomiska stÄlbad.
Finansminister Göran Persson (S), vice statsminister Mona Sahlin (S) och statsminister Ingvar Carlsson (S) pÄ en presskonferens mitt under brinnande 1990-talskris. Det Àr mÄnga som börjar dra paralleller mellan dagens situation och 1990-talets ekonomiska stÄlbad.

Kommer du ihÄg 1990-talskrisen?

Det gör jag. NĂ€r finansminister Göran Persson (S) med flera presenterade socialdemokraternas valmanifest körde jag bil genom Blekinge och lyssnade pĂ„ radion. Vill minnas att det var i augusti 1994. Valmanifestet prĂ€glades av ”skarpa förslag” för att fĂ„ rĂ€tsida pĂ„ statens blödande affĂ€rer och ett skenande budgetunderskott.

Även den kommande valrörelsen hade mĂ„tt bra av ett antal ”skarpa förslag”.

Men den hĂ€r gĂ„ngen Ă€r det inte statens blödande finanser som stĂ„r i centrum utan kommunernas och landstingens, det vill sĂ€ga vĂ€lfĂ€rdens. Förra Ă„ret gick kommuner och landsting 14 miljarder kronor plus, men redan till nĂ€sta mandatperiods slut berĂ€knas det saknas 62 miljarder kronor.

Annika Wallenskog Ă€r chefsekonom pĂ„ Sveriges kommuner och landsting. Hon intervjuas av Dagens SamhĂ€lle (15/2 2018): ”Vi kan inte fortsĂ€tta som i dag, sĂ„ Ă€r det. DĂ„ ökar gapet mellan intĂ€kterna och kostnaderna med ungefĂ€r 20 miljarder per Ă„r”, sĂ€ger hon till tidningen.

Fler barn och Àldre Àr den frÀmsta orsaken. Vi lever lÀngre, har högre krav, krÀver mer av samhÀllets resurser pÄ Älderns höst. LÀgg dÀrtill en minst lika dyr som snabb teknisk och medicinsk utveckling och problem med kompetensförsörjning, som ocksÄ driver pÄ kostnadsutvecklingen.

Snart kommer den stora 40-talskullen upp i Äldrar dÀr kostnaderna stiger.

Det Àr mÄnga som börjar dra paralleller till 1990-talets ekonomiska stÄlbad.

Det Àr bara att det Àr flera gÄnger vÀrre den hÀr gÄngen, demografin ser till exempel betydligt tuffare ut nu Àn vad den gjorde dÄ.

SkellefteÄ Àr i sammanhanget en lyckligt lottad kommun. Ekonomiskt sett befinner man sig i elitserien. Betydligt vÀrre ser det ut för inlandskommunerna Arjeplog, Arvidsjaur, MalÄ och Norsjö. DÀr finns inte mycket ekonomiska reserver att ta av och verksamheterna Àr redan slimmade.

Naturligtvis finns det lösningar. Dagens SamhĂ€lle har rĂ€knat ut att rent matematiskt rĂ€cker det med att höja skatten med 1:95 i kommunerna och 85 Ă¶re i landstingen. DĂ„ Ă€r allting löst.

Men Àr det möjligt?

Annika Wallenskog menar att skattehöjningar inte Ă€r en bra lösning och att kommuner och landsting i stĂ€llet behöver hitta nya sĂ€tt att arbeta, digitalisera och bli effektivare. Expertgruppen för Studier i Offentlig ekonomi (ESO), en sjĂ€lvstĂ€ndig kommittĂ© under Finansdepartementet, ger henne rĂ€tt. De har till exempel kommit fram till att det finns en effektiviseringspotential pĂ„ mellan tio och femton procent i de svenska kommunerna.

Andra hoppas pÄ att ökade statsbidrag kan hjÀlpa till att stoppa det ekonomiska blodflödet. Problemet Àr bara att politiker pÄ riksplanet, oavsett partifÀrg, hellre ser riktade bidrag, sÄ de fÄr vara med och bestÀmma, Àn generella. Ett mycket effektivt sÀtt att bakvÀgen tumma pÄ det kommunala sjÀlvstyret.

Det finns ocksÄ en möjlighet att lÄta privata intressenter svara för en del av kommunens strategiska satsningar. I SkellefteÄ Àr det tÀnkt att kommunen bygger det nya hotellet/kulturhuset och sedan sÀljer det. Det gÄr sÀkert bra. Betydligt svÄrare lÀr det bli för den kommun som till exempel vill sÀlja va-nÀtet till ett privat företag.

Att ett valÄr stÄ i en talarstol pÄ Möjligheternas torg i SkellefteÄ och prata om sÀmre tider och skattehöjningar, eller minskad kommunal service, Àr naturligtvis inte ett valvinnande koncept. DÀremot behövs det. Och det Àr alla partier, frÄn höger till vÀnster, vÀl medvetna om det. Men finns modet att göra det?