Det Àr utslÀppen som ska begrÀnsas

Ledare. Det gĂ€ller att bejaka transporterna, och att bejaka dagens och morgondagens alternativ till bensin, diesel och andra fossila drivmedel. För det Ă€r inte transporterna som ska begrĂ€nsas, det Ă€r utslĂ€ppen. Inte som i dag, nĂ€r man försöker begrĂ€nsa utslĂ€ppen genom att begrĂ€nsa transporterna.

Gottlieb Daimler fick 1883 patent pÄ sin bensinmotor.

Gottlieb Daimler fick 1883 patent pÄ sin bensinmotor.

Foto: Keystone Press/ NTB scanpix/TT

Politik2019-10-05 07:00
Detta Àr en ledare. Norran Àr partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.
Gottlieb Daimler fick 1883 patent pÄ sin bensinmotor.
Gottlieb Daimler fick 1883 patent pÄ sin bensinmotor.

Att behĂ€rska konsten att förflytta folk och föremĂ„l frĂ„n punkt A till punkt B Ă€r en grundlĂ€ggande förutsĂ€ttning för all samhĂ€llsutveckling.

Denna konst kom att förÀndras i grunden nÀr hjulet uppfanns. Om det sedan var i Mesopotamien, i norra Kaukasus eller i Centraleuropa tvistar de lÀrde om. I slutet av 1800-talet var det dags för nÀsta revolution inom konsten att förflytta sig och saker. Oberoende av varandra konstruerade de tyska ingenjörerna Carl Benz och Gottlieb Daimler varsin bensindriven bil.

Hur morgondagens transportsystem kommer att se ut, hur det kommer att vara uppbyggt, och vilka drivmedel som kommer att anvĂ€ndas gĂ„r det bara att spekulera i. Utvecklingen gĂ„r i raketfart – minst. En sak Ă€r dock helt sĂ€ker: Att behĂ€rska konsten att förflytta folk och föremĂ„l kommer Ă€ven i framtiden att vara en grundlĂ€ggande förutsĂ€ttning för samhĂ€llsutvecklingen.

I mĂ„ndags arrangerade Transportföretagen – bransch- och arbetsgivarorganisationen inom transportnĂ€ringen – en konferens i LuleĂ„. PĂ„ plats fanns bland annat politiker och bilförsĂ€ljare, representanter frĂ„n privata Ă„kerier och kommunala bussbolag, företrĂ€dare för arbetsgivarorganisationer och ledarskribenter.

Sammanfattningsvis kan sÀgas att det finns problem, stora problem inom transportnÀringen. Vissa kan politiken lösa, om man vill lösa dem, andra blir det upp till branschen att ta tag i.

- Eftersatt vÀgunderhÄll ökar risken för olyckor och sliter pÄ fordonen.

- TillgÄngen pÄ biodrivmedel varierar.

- Det saknas ett lÄngsiktigt politiskt tÀnk kring skatter och avgifter.

- LÄnga handlÀggningstider hos myndigheter.

- Brist pÄ kvalificerade chaufförer.

Inga nyheter direkt.

Hur ser dÄ framtidens transporter och transportsystem ut? FrÄgan Àr intressant. Inte minst med tanke pÄ behovet av att drastiskt minska utslÀppen av vÀxthusgaser och lÀmna fossilenergiÄldern bakom oss. Det Àr svÄrt att se in i framtiden, svÄrt att förutse kommande tekniksprÄng. Den autonoma tekniken kommer att ge oss helt nya möjligheter, det vet vi, dock osÀkert vilka.

I ett kortare tidsperspektiv handlar det om att acceptera att vi behöver en mix av olika transportslag. Flyget för korta restider, sjöfarten för stora mĂ€ngder gods, tĂ„get för gods- och persontransporter pĂ„ strĂ€ckor med mycket trafik, lastbilen dit jĂ€rnvĂ€gsspĂ„ren inte nĂ„r, bussen för kollektivtrafik och bilen som gör det möjligt att leva i hela Sverige – dit kollektivtrafiken inte nĂ„r.

Sverige behöver en mix av transporter, och en mix av drivmedel.

Johan Kollberg Ă€r student i teknisk fysik vid LTH, Lunds universitet. I sitt examensarbete har han ur ett livscykelperspektiv jĂ€mfört kostnader för elbilar och ett antal vanliga biodrivmedel, sedan skatter och subventioner skalats bort. Hans slutsats Ă€r att det finns ”flera fördelar med att tillĂ€mpa elektrisk drivlina i tĂ€tort, medan biodrivmedel lĂ€mpar sig bĂ€ttre för tyngre fordon och lĂ„nga körstrĂ€ckor som kan krĂ€va större rĂ€ckviddskapacitet.”

Ingen enskild teknik lÀr alltsÄ kunna lösa samtliga utmaningar.

Morgondagens transportsystem kommer inte att se ut som dagens. Det vet vi. Vad vi ocksÄ vet Àr att begrÀnsar man möjligheten för folk och föremÄl att ta sig frÄn en punkt till en annan begrÀnsar man ocksÄ möjligheten till effektiviseringar. Svenskt industri Àr till exempel beroende av vÀl fungerande transportkedjor frÄn bÄde Asien och Amerika.

Med andra ord gÀller det att bejaka transporterna, och att bejaka dagens och morgondagens alternativ till bensin, diesel och andra fossila drivmedel.

För det Ă€r inte transporterna som ska begrĂ€nsas, det Ă€r utslĂ€ppen. Inte som i dag, nĂ€r man försöker begrĂ€nsa utslĂ€ppen genom att begrĂ€nsa transporterna..