När sommaren har passerat brukar vi i RFSL Skellefteå börja planera inför Skellefteå Pride. Vi är inne på vårt elfte år av prideplanering och som vanligt känns det roligt och spännande att fundera kring vad vi ska hitta på under prideveckan i mitten av februari. Det är snart dags för vårt första planeringsmöte och kanske är det därför mina tankar på senaste tiden har rört sig kring begreppet pinkwashing och vad det kan innebära för Skellefteå.
Pinkwashing, vad är det då? Jo, det är ett begrepp som åsyftar företag som använder hbtq-symboler för att framställa sig som progressiva och sympatiska, men som egentligen inte har något genuint engagemang för hbtq-frågor. Det kan exempelvis röra sig om att göra företagslogotypen regnbågsfärgad under Prideveckan, eller att olika butiker skyltar med varor i regnbågens färger. Kritikerna menar att det finns en risk med att politiska budskap kommersialiseras och att företag profiterar på hbtq-personers kamp.
Själv har jag blandade känslor i frågan. Det är definitivt problematiskt om ett företag som har en tvivelaktig (eller icke existerande) hbtq-policy, använder sig av regnbågssymboler för att framstå som mer toleranta än vad de är. Visst är det förargligt om ett företag kastar upp en sliten prideflagga under en veckas tid, bara för att förleda och slippa ta ansvar för hbtq-frågor. Men också, är det inte fantastiskt att företag idag inser att Priderörelsens budskap är någonting man vill sammankopplas med? Att det faktiskt är någonting som kan locka konsumenterna? Är inte det ett tecken på hur stort stödet och acceptansen för hbtq-personer är för gemene man?
Jag hade tänkt skiva en kritisk text om pinkwashing, men när jag funderar mer på begreppets innebörd inser jag att det inte behöver vara svart eller vitt. Är det kanske till och med så att vi behöver mer pinkwashing i Skellefteå? För om ett företag byter färg på sin logotyp, om så bara under Prideveckan, sätter de rörelsens budskap mitt i människors vardag. Dyker regnbågsflaggan upp lite varstans i Skellefteå under prideveckan, kan den nå människor som kanske inte kommit i kontakt med den annars. Är det så fel?
Nej. Jag tycker nog inte det, trots allt.
Men det sagt så uppmanar jag alla företag och butiker i Skellefteå att fundera lite extra kring varför man väljer att byta ut färgerna på sin logotyp. Varför man väljer att skylta med prideprodukter. Det ena behöver ju inte utesluta det andra.
Det är klart att det finns grader i helvetet. Behöver jag förtydliga att det är fel av stora företag att lura sina konsumenter? Men just nu, när krafter både nationellt och internationellt jobbar för att inskränka hbtq-personers rättigheter, är synliggörandet viktigare än någonsin. Kanske måste butiker och företag får börja där, med synliggörandet, för att sedan fundera på hur man jobbar för tolerans och mångfald. Historiskt sett har hbtq-personers frigörelse varit väldigt beroende av synliggörande. Så ja, låt oss synas. Sprid regnbågsflaggan, för all del. Låt den sticka i ögonen på alla dem som tycker att allt detta bara är tjoller och låt oss visa alla nyinflyttade att Skellefteå kan vara en inkluderande stad.
Hellre det, än att ängslan och rädsla för att göra fel helt sonika gör att man låter bli. Så, kanske är inte all pinkwashing av ondo. Kanske kan pinkwashing vara en inkörsport till ett mer omfattande hbtq-arbete. Till synliggörande och acceptans. Men glöm inte bort oss när Prideveckan är över.
Linnea Wikman, fristående ledarskribent