Jag flyger regelbundet Skellefteå-Stockholm-Halmstad och visst är vi färre som trängs i boardingen på Skellefteå Airport, nu när Northvoltresenärerna lyser med sin frånvaro. Konsekvenserna låter inte vänta på sig. När SAS aviserade sitt vinterprogram för 2026 så kommer det att finnas ca 58 000 färre stolar under perioden, då man väljer att flyga med mindre plan. Det är en procentuell minskning med ca 37%, vilket skulle lämna Skellefteå med sämre flygförbindelser än vad som fanns innan Northvolts etablering. Behöver jag säga att det här är katastrofalt dåligt för oss i Skellefteå?
SAS säger att antalet avgångar inte blir färre, man sätter bara in plan med mindre kapacitet. Och visst, det är fint att vi får behålla de få flygningar per dag som är, men vad hjälper det när färre stolar gör att flighten är fullbokad långt innan jag ens vet att jag behöver åka? För oss som dessutom ska vidare, så är små plan ett elände. Förutom längre flygtid så gör busstransfer till och från flygplanet på Arlanda att det blir svårare att hinna med anknytande flyg.
Till detta kan vi också lägga en troligtvis maxad prisbild, vilket också gör att färre kommer att anse sig ha råd att resa. Inte bara näringslivet blir hämmat av denna utveckling, även privatresenärer, studenter och offentliga verksamheter påverkas så klart, när det kan kosta många tusen kronor att ta sig till och från Skellefteå. För att inte tala om besöksnäringen, som är helt beroende av bra kommunikationer. Det blir svårt att locka stora event eller konferenser till Skellefteå om hela budgeten äts upp av flygpriserna.
Jag har mailat mina synpunkter till SAS och de var vänliga nog att föreslå att jag skulle köpa ett klippkort för att säkerställa priset på mina resor söderöver, vilket skulle ge en kostnad på 3 500 kr per enkelresa (!). I princip flyger jag aldrig så dyrt idag, och om detta är en indikation på prisbilden från Skellefteå framöver så inser du också att vi kommer ha stora problem.
Så vad gör vi då? Ja, vi gör väl som vi brukar här i Skellefteå. Vi får ta ansvar för vår egen lycka, för det är ingen som kommer att göra det åt oss. Vi startar helt enkelt vårt eget flygbolag, som kör trafik Skellefteå-Stockholm, varje dag, hela dagarna. Vi kan köpa en begagnad Airbus A320‑200 för runt 300 miljoner. Klart värt om du frågar mig, särskilt när vi på helgerna kan ordna resor till platser som Skellefteåborna vill besöka. Göteborg, Paris, Alicante eller Ullared? Vi bestämmer, inte numera danska SAS som bara ser värden genom Kastrups ögon.
Vad vårt eget flygbolag ska heta? Tja, helt ödmjukt hade jag kunnat föreslå Å-SAS, men jag antar att det blir lite för kontroversiellt (och möjligtvis något självförhärligande). Så jag nöjer mig med SkeAir och ser fram emot en premiärtur vintern 2026. Vem åker med mig?