I maj avled den 46-Ärige afroamerikanen George Floyd i samband med ett polisingripande i Minneapolis.
För drygt en vecka sedan sköts 29-Ă„rige Jacob Blake med flera skott i ryggen under ett ingripande av polis i staden Kenosha i delstaten Wisconsin, USA. Enligt familjen Ă€r han förlamad frĂ„n midjan och nedĂ„t. Ăven han afroamerikan.
Det Àr bara tvÄ av mÄnga omskakande liknande hÀndelser. Det gör ont att se pÄ bilderna. Hur kan en mÀnniska behandla en annan mÀnniska sÄ? Oavsett hudfÀrg. VÄgar man hoppas pÄ att rÀttvisan fÄr ha sin gÄng, och att den blir rÀttvis?
Det gÄr inte att försvara de efterföljande kravallerna. Det gÄr inte att försvara att affÀrer plundras och sÀtts i brand, att enskild egendom förstörs. Det gÄr att förstÄ ilskan, frustrationen. Men det gÄr inte att försvara det vÄld som den lett till.
Likt ringar pÄ vattnet har protesterna spridit sig. BÄde de fredliga och de vÄldsamma.
Samtidigt som gatorna i Kenosha förvandlades till ett slagfÀlt bojkottade basketlaget Milwaukee Bucks den femte matchen mot Orlando i NBA-slutspelet. Matcher i fotbollsligan MLS, i basketligorna NBA och WNBA, i ishockeyligan NHL och i tennisturneringen i New York sköts upp.
â Vissa saker Ă€r större Ă€n basket, konstaterade till exempel Milwaukee Bucks vice president Alex Lasry.
Jo, vissa saker Àr större Àn en slutspelsmatch i vÀrldens i sÀrklass mest prestigefyllda basketliga.
Ingenting Àr viktigare Àn ett mÀnniskoliv oavsett om det Àr svart, vitt, rött eller gult.
Likt ringar pÄ vattnet har protesterna spridit sig. Ibland har d fÄtt bÄde ovÀntade och oönskade följder.
I USA har flera delstater beslutat att ta bort statyer förestĂ€llande generaler som varit involverade i slavhandel. Museer har plockat bort delar av sina utstĂ€llningar. I England funderas det som bĂ€st över om man kan spela och sjunga den brittiske tonsĂ€ttaren Thomas Arnes patriotiska sĂ„ng âRule, Britanniaâ. Den kan föra tankarna till kolonialvĂ€ldet.
I Sverige har (sedan lÀnge) Tintins resa till Kongo bannlysts och det har stormat kring sjÀlvaste nationalbotanisten Carl von Linné. Av vissa ansedd som en inflytelserik rasbiolog. Men dÀrom rÄder det, som det brukar heta, delade meningar.
Det Àr bra att olika former av diskriminering lyfta fram, oavsett om det handlar om kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsÀttning, sexuell lÀggning eller Älder.
Det Àr bra att mÀnniskor reagerar mot orÀttvisorna, att de gör sin röst hörd. Som Black lives matter-rörelsen gjort. I den finns ett grundlÀggande, vÀldigt enkelt budskap; att rasism inte hör hemma i ett civiliserat samhÀlle.
Men nÀr den synnerligen befogade kampen mot dagens orÀttvisor kanaliseras mot dÄtida dumheter, som rasism, kolonialism, slavhandel och en hel del annat, Àr vi inne pÄ en farlig vÀg. Vi riskerar att bli historielösa.
SjÀlvklart ska vi inte hylla gÄrdagens förtryckare.
Lika lite som vi ska hylla dagens.
FrÄgan Àr vad som pÄ sikt fÄr vara kvar om allt som inte passar in i samtidens vÀrderingar ska glömmas bort?
FrÄgan Àr vad som pÄ sikt fÄr vara kvar nÀr vi aktivt strÀvar efter att förneka vÄr (förmodat) sÀmre historia?
FrÄgan Àr vad som pÄ sikt hÀnder nÀr viktiga politiska frÄgor (som rasism) förvandlas till symbolpolitik med vÀlta statyer och tillrÀttalagda utstÀllningar?
För att kunna fÄ en bÀttre samtid och framtid fÄr vi inte glömma de upphöjda herrarna pÄ maktens piedestaler.
Vi kan inte lÄtsas att de inte har funnits. Vi fÄr inte försöka förpassa gÄrdagens oförrÀtter till historien.
DÀremot ska vi ta avstÄnd frÄn dem.