Skellefteå har insett att flygskam är ingen lösning

För att flygindustrin och flygmarknaden ska kunna resa sig ur askan behövs det kraftfulla satsningar på morgondagens hållbara flyg. Skellefteå vill vara med i utvecklingens framkant.

De första elflygplanen har redan lyft. Målet är att Skellefteå Airport ska ligga i framkant av utvecklingen vad gäller fossilfritt flyg i allmänhet och elflyg i synnerhet.

De första elflygplanen har redan lyft. Målet är att Skellefteå Airport ska ligga i framkant av utvecklingen vad gäller fossilfritt flyg i allmänhet och elflyg i synnerhet.

Foto: Lars Westerlund

Ledare2022-09-22 07:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det som för bara några få decennier sedan betraktades som science fiction har blivit verklighet.

Batteridrivna flygplan och transportdrönare som kan transportera gods i 150 kilometer i timmen. På tisdagen (20/9 2022) testades nyss nämnda drönare, som ska gå mellan Skellefteå Airport och Northvolt Ett. Tretton kilometer avverkas på sju minuter.

Det händer oerhört mycket i Skellefteå. Det byggs lägenheter som aldrig förr, företag startas, befolkningen växer.

Skellefteå Airport satsar stora resurser på att bli en testbädd – en fysisk eller virtuell miljö där företag, akademi och andra organisationer kan samverka vid utveckling, test och införande av nya produkter – för fossilfritt flyg i allmänhet och för elflyg i synnerhet.

Minns debatten om flygets utsläpp. Flyget står för drygt två procent av utsläppen av koldioxid i hela världen. Det kan låta lite, men om flyget vore ett land så skulle det vara världens sjunde största sett till utsläpp.

Sedan landade pandemin.

För att flygindustrin och flygmarknaden ska kunna resa sig ur askan behövs det kraftfulla satsningar på morgondagens hållbara flyg.

Utvecklingen går i rasande takt och Skellefteå vill vara med i dess framkant.

I veckan (20–21/9 2022) arrangerade Kvarkenrådet – en samarbetsorganisation som omfattar de tre österbottniska landskapen i Finland, Västerbotten och Västernorrland – en konferens i Skellefteå.

Det handlade dels om batteriindustrin i norra Norden, dels om hållbara flygtransporter i allmänhet, om elflyg i synnerhet.

Det brukar sägas att mellan optimisten och pessimisten finns verkligheten. Att det redan i dag finns eldrivna flygplan på marknaden, och många aktörer som utvecklar den typen av farkoster är en sak. Det är fortfarande långt kvar till kommersiella linjer med elflygplan.

Hampus Alfredsson är civilingenjör och forskare på RISE, med elektromobilitet som specialområde. Han förutspår att det dröjer tio år innan de första flyglinjerna på batteridrift (Göteborgs-Posten 27/6 2022). Andra tror på en betydligt snabbare utveckling.

Oavsett vilket så behövs flyget. Det är ingen lösning att sluta flyga. Människors längtan efter nya horisonter försvinner inte. Flyget fyller en viktig samhällsfunktion vad gäller tillgänglighet, där andra alternativ saknas, och är betydelsefullt för turistnäringen.

Sveriges gröna vingar är på väg att sträckas ut. Det har man insett i Skellefteå. Det är bra.

Flygskam är inte lösningen på morgondagens infrastruktur och transportbehov.