Han skulle âĂ„terge Bergslagen, som Ă€r industri-Sveriges hjĂ€rta, en ny framtidstroâ. Tusentals jobbtillfĂ€llen skulle skapas. Byter man ut âBergslagenâ mot SkellefteĂ„ skulle citat kunna vara taget frĂ„n dagens diskussioner kring statligt stöd för Northvolt.
Det var dĂ„varande statsminister Olof Palme (S) som framförde budskapet i ett tal i Ărebro. Ă ret var 1973 och Socialdemokraterna vill inte bara Ă„terge den kĂ€mpande industrin i Bergslagen sin glans, utan Ă€ven satsa miljarder pĂ„ ett stĂ„lverk i LuleĂ„. Projektet kallades StĂ„lverk 80. 1976 drog regeringen FĂ€lldin till skattebetalarnas lĂ€ttnad i bromsen efter att kostnaderna skenat.
Nu stÄr Sverige inför en liknande situation. Northvolt har lagt miljarder pÄ batterifabriken i SkellefteÄ. Men företaget gÄr pÄ knÀna.
Konsumenterna har varit tydliga: de vill inte ha elektrifierat. à tminstone med dagens konjunktur, priser och illa utbyggda laddinfrastruktur. Men fabriken har fortfarande fulla orderböcker sen tidigare. Ledningen har bara sig sjÀlv att skylla. Produktionen ligger pÄ blott nÄgra promille av vad som utlovats. Mer verkstad Àn batterifabrik.
FrÄgan Àr vad som vÀntar framöver. Regeringens intresse för att ge stöd har varit svalt. För att inte sÀga iskallt. BÄde nÀringsminister Ebba Busch (KD) och statsminister Ulf Kristersson (M) har tydligt deklarerat att staten inte kommer att gÄ in som Àgare för att rÀdda företaget.
Att staten gÄr in pÄ marknaden Àr annars vanligare Àn man tror. Till exempel överlevde Tesla, enligt Àgaren Elon Musk, tidigt in i sin resa tack vare generösa statliga lÄn. DÀrtill Àr det just nu poppis att ge skattepengar till företag. I USA har avgÄende president Biden fÄtt kongressen att godkÀnna subventioner pÄ inte blott miljarder, utan biljoner kronor. DÀrtill har Mario Draghi, tidigare ordförande för Europeiska centralbanken, bedömt att EU investerat Ätta biljoner för lite i företag och infrastruktur.
Hiskeliga summor. Det Àr den vÀrlden som Sverige och SkellefteÄ vandrar i. Men fakta kvarstÄr. Staten Àr vÀrdelös pÄ att driva företag och industri. StÄlverk 80 stÄr som bevis.
Inte heller behöver stat och stad gÄ hand i hand. Att SkellefteÄ gick före beror pÄ att de Àr Sveriges nÀst rikaste kommun. Att man snubblar fÀller inte stadens finanser.
Det ska Ă€ven sĂ€gas. I SkellefteĂ„ stĂ„r det en nĂ€stintill fĂ€rdigbyggd batterifabrik med Europas billigaste el. Det vet marknaden. Planen att förbjuda nyproduktionen av fossildrivna bilar pĂ„ EU-nivĂ„ ligger dessutom fast. Batterier kommer behövas. Det vet marknaden. Idag köps de in frĂ„n Kina. Men klimattullarna pĂ„ EU-nivĂ„ och handelskrig talar sitt eget sprĂ„k. Det Ă€r skönt att ha en sĂ€ker underleverantör i Europa för biltillverkarna. Det Ă€r dĂ€rför som Volkswagen, som Ă€ger 20 procent av aktierna i Northvolt, har satsat pĂ„ projektet. Ăven det vet marknaden.
Sammantaget talar mycket för att Northvolt blir kvar, men med en annan Àgare. Just nu söker företaget febrilt efter kapital för att hÄlla verksamheten igÄng tills vindarna vÀnder. TyvÀrr Àr priset pÄ pengar - rÀntan - högt. Sannolikt vÀntar en konkurs. Det innebÀr att verksamheten köps upp för en spottstyver och startar upp igen. Kanske fortsÀtter man som en batterifabrik pÄ en vÀnligare marknad om nÄgra Är. Men risken finns ocksÄ att fabrikens interiör blÄses ut och anlÀggningen omvandlas till en serverhall.
En sak stÄr dock sÀkert. Dagens SkellefteÄ Àr inte Palmes LuleÄ. Kommunen kommer att stÄ pall oavsett. Verksamheten fortsÀtter, om Àn kanske i annan form. Billig el, behovet av batterier och den gröna omstÀllningen försvinner inte. Ett eventuellt investeringsstöd frÄn offentlig sida fÄr BrysselbyrÄkraterna stÄ för.
Kristersson och company gör klokt i att tacka nej.