Northvolt vacklar men SkellefteÄ kommer att stÄ pall

Marknaden har sagt sitt. Northvolts batterifabrik gÄr med förlust och varslar tusentals medarbetare. Statsminister Kristersson mÄste nu stÄ emot lockropen om statligt stöd.

Northvolt varslar. Ledningen behöver visa pÄ ledarskap om företaget ska överleva.

Northvolt varslar. Ledningen behöver visa pÄ ledarskap om företaget ska överleva.

Foto: Anders Wiklund/TT

Ledare2024-09-25 08:00
Detta Àr en ledare. Norran Àr partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

InnehÄllet i korthet

  • Northvolt, som bedriver en batterifabrik i SkellefteĂ„, gĂ„r med förlust och varslar tusentals anstĂ€llda. Företaget söker statligt stöd, men regeringen har visat kallt intresse.
  • Trots förlusterna har Northvolts fabrik fulla orderböcker. Fabriken kan komma att överleva med en annan Ă€gare, dĂ„ behovet av batterier förvĂ€ntas öka pĂ„ grund av planerade förbud mot fossildrivna bilar.
  • SkellefteĂ„, en av Sveriges rikaste kommuner, vĂ€ntas klara sig oavsett Northvolts framtid. Kommunen har en nĂ€stan fĂ€rdigbyggd batterifabrik med Europas billigaste el, vilket kan attrahera nya investerare.

Han skulle â€œĂ„terge Bergslagen, som Ă€r industri-Sveriges hjĂ€rta, en ny framtidstro”. Tusentals jobbtillfĂ€llen skulle skapas. Byter man ut “Bergslagen” mot SkellefteĂ„ skulle citat kunna vara taget frĂ„n dagens diskussioner kring statligt stöd för Northvolt.

Det var dĂ„varande statsminister Olof Palme (S) som framförde budskapet i ett tal i Örebro. Året var 1973 och Socialdemokraterna vill inte bara Ă„terge den kĂ€mpande industrin i Bergslagen sin glans, utan Ă€ven satsa miljarder pĂ„ ett stĂ„lverk i LuleĂ„. Projektet kallades StĂ„lverk 80. 1976 drog regeringen FĂ€lldin till skattebetalarnas lĂ€ttnad i bromsen efter att kostnaderna skenat.

Nu stÄr Sverige inför en liknande situation. Northvolt har lagt miljarder pÄ batterifabriken i SkellefteÄ. Men företaget gÄr pÄ knÀna.

undefined
Regeringen gör klokt i att inte gÄ in som rÀddande delÀgare i Northvolt. PÄ bilden energi- och nÀringsminister Ebba Busch (KD).

Konsumenterna har varit tydliga: de vill inte ha elektrifierat. Åtminstone med dagens konjunktur, priser och illa utbyggda laddinfrastruktur. Men fabriken har fortfarande fulla orderböcker sen tidigare. Ledningen har bara sig sjĂ€lv att skylla. Produktionen ligger pĂ„ blott nĂ„gra promille av vad som utlovats. Mer verkstad Ă€n batterifabrik. 

FrĂ„gan Ă€r vad som vĂ€ntar framöver. Regeringens intresse för att ge stöd har varit svalt. För att inte sĂ€ga iskallt. BĂ„de nĂ€ringsminister Ebba Busch (KD) och statsminister Ulf Kristersson (M) har tydligt deklarerat att staten inte kommer att gĂ„ in som Ă€gare för att rĂ€dda företaget. 

Att staten gĂ„r in pĂ„ marknaden Ă€r annars vanligare Ă€n man tror. Till exempel överlevde Tesla, enligt Ă€garen Elon Musk, tidigt in i sin resa tack vare generösa statliga lĂ„n. DĂ€rtill Ă€r det just nu poppis att ge skattepengar till företag. I USA har avgĂ„ende president Biden fĂ„tt kongressen att godkĂ€nna subventioner pĂ„ inte blott miljarder, utan biljoner kronor. DĂ€rtill har Mario Draghi, tidigare ordförande för Europeiska centralbanken, bedömt att EU investerat Ă„tta biljoner för lite i företag och infrastruktur. 

undefined
Bidragsberoende. Enligt Àgaren Elon Musk överlevde Tesla sin första tid tack vara generösa lÄn frÄn den amerikanska staten.

Hiskeliga summor. Det Ă€r den vĂ€rlden som Sverige och SkellefteĂ„ vandrar i. Men fakta kvarstĂ„r. Staten Ă€r vĂ€rdelös pĂ„ att driva företag och industri. StĂ„lverk 80 stĂ„r som bevis. 

Inte heller behöver stat och stad gĂ„ hand i hand. Att SkellefteĂ„ gick före beror pĂ„ att de Ă€r Sveriges nĂ€st rikaste kommun. Att man snubblar fĂ€ller inte stadens finanser. 

Det ska Ă€ven sĂ€gas. I SkellefteĂ„ stĂ„r det en nĂ€stintill fĂ€rdigbyggd batterifabrik med Europas billigaste el. Det vet marknaden. Planen att förbjuda nyproduktionen av fossildrivna bilar pĂ„ EU-nivĂ„ ligger dessutom fast. Batterier kommer behövas. Det vet marknaden. Idag köps de in frĂ„n Kina. Men klimattullarna pĂ„ EU-nivĂ„ och handelskrig talar sitt eget sprĂ„k. Det Ă€r skönt att ha en sĂ€ker underleverantör i Europa för biltillverkarna. Det Ă€r dĂ€rför som Volkswagen, som Ă€ger 20 procent av aktierna i Northvolt, har satsat pĂ„ projektet. Även det vet marknaden. 

Sammantaget talar mycket för att Northvolt blir kvar, men med en annan Ă€gare. Just nu söker företaget febrilt efter kapital för att hĂ„lla verksamheten igĂ„ng tills vindarna vĂ€nder. TyvĂ€rr Ă€r priset pĂ„ pengar - rĂ€ntan - högt. Sannolikt vĂ€ntar en konkurs. Det innebĂ€r att verksamheten köps upp för en spottstyver och startar upp igen. Kanske fortsĂ€tter man som en batterifabrik pĂ„ en vĂ€nligare marknad om nĂ„gra Ă„r. Men risken finns ocksĂ„ att fabrikens interiör blĂ„ses ut och anlĂ€ggningen omvandlas till en serverhall. 

En sak stÄr dock sÀkert. Dagens SkellefteÄ Àr inte Palmes LuleÄ. Kommunen kommer att stÄ pall oavsett. Verksamheten fortsÀtter, om Àn kanske i annan form. Billig el, behovet av batterier och den gröna omstÀllningen försvinner inte. Ett eventuellt investeringsstöd frÄn offentlig sida fÄr BrysselbyrÄkraterna stÄ för.

Kristersson och company gör klokt i att tacka nej.