Kyrkans röst behöver stÀrkas inte tystas

Vi behöver inte gilla alla budskap. Det viktiga Àr engagemanget i sig. Att kyrkan bryr sig i ord och handling.

Kyrkan mÄste ges möjlighet att vara politisk, vara en röst i samhÀllsdebatten i sakpolitiska frÄgor.

Kyrkan mÄste ges möjlighet att vara politisk, vara en röst i samhÀllsdebatten i sakpolitiska frÄgor.

Foto: Heiko Junge/NTB scanpix/TT

Ledare2021-04-07 07:00
Detta Àr en ledarkrönika. Norran Àr partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

Vad ska vi ha kyrkan till?

FrÄgan Àr tillspetsad, men relevant.

Ska den vara en plats för en minskande skara troende, eller en samhÀllsaktör, en röst för solidaritet och humanitet, en röst för dem som inte nÄr fram genom mediebruset?

I dagens samhÀlle behöver kyrkan vara bÄde och.

Den mÄste ges möjlighet att vara politisk, vara en röst i samhÀllsdebatten i sakpolitiska frÄgor.

Kyrkan Àr politisk. Tro ingenting annat. Den styrs i samverkan mellan biskopar, prÀster och diakoner och demokratiskt valda beslutsfattare. Politiker som hamnat dÀr för att partierna tror att de kan företrÀda deras Äsikter pÄ ett klokt sÀtt.

FrĂ„gan Ă€r hur mycket religionernas anhĂ€ngare ska ”blanda sig i” samhĂ€llsfrĂ„gorna? Och omvĂ€nt hur mycket politiska partier ska blanda sig i kyrkofrĂ„gorna? Det Ă€r en debatt som inte bör tystas ner utan debatteras rakt och öppet.

NĂ€r jag vĂ€xte upp var de ”politiska prĂ€sterna” sĂ€llsynta. Det var i varje fall sĂ„ jag upplevde det. Kanske för att barndomshemmet var sekulariserat. Vi gick inte i kyrkan. Inte ens pĂ„ julottan.

Första mötet med en ”politisk prĂ€st” var som lokalredaktör i KĂ€vlinge. Jag blev inbjuden till presskonferens. VĂ€l dĂ€r gick prĂ€sten till angrepp mot kĂ€rnkraftverket. För honom var det sjĂ€lvklart att engagera sig mot nĂ„gonting med potential att rasera det som Gud skapat. Det var ungefĂ€r sĂ„ han uttryckte det.

NĂ€r kyrkan skildes frĂ„n staten – i varje fall officiellt, riksdagspartierna har klamrat sig fast, som om statskyrkosystemet var kvar – var KG Hammar Ă€rkebiskop. Hans teologiska inriktning skapar debatt Ă€n i dag och det sĂ€gs med jĂ€mna mellanrum att han bidrog till att göra kyrkan mer politisk.

Det gjorde han rÀtt i.

MÀrk vÀl politisk i betydelsen att vara en röst i samhÀllsdebatten. Inte partipolitiskt eller ideologiskt fÀrgad.

I dag heter Àrkebiskopen Antje Jackelén. Hon Àr, precis som KG Hammar, en flitig samhÀllsdebattör. Nu senast i frÄgan om ett obligatoriskt sprÄktest för den som vill bli svensk medborgare.

Enligt Svenska kyrkan borde förslaget, som har stort stöd i riksdagen, inte genomföras. Svenska kyrkan menar att det riskerar att öka segregationen och sÀrskilt drabba kvinnor och lÄgutbildade.

Det gÄr att ha synpunkter pÄ förslaget som sÄdant.

Det gÄr ocksÄ att ha synpunkter pÄ att Svenska kyrkan tagit stÀllning. Men det ska den göra. FrÄgan Àr ute pÄ remiss och berörda myndigheter och aktörer ges möjlighet att lÀmna synpunkter pÄ förslaget. Vilket Svenska kyrkan gjort.

PÄ Twitter kritiseras Svenska kyrkan för att vara alltför politisk.

Men det Àr ju precis vad kyrkan ska vara. En röst i samhÀllsdebatten, en röst för solidaritet och humanitet, en röst för dem som inte nÄr fram genom mediebruset. En politisk röst, dock inte partipolitisk.

Svenska kyrkan Àr fortfarande en stor och stark röst i samhÀllsdebatten. En röst som mÄnga lyssnar till. Oavsett om orden kommer frÄn en predikstol, i ett remissvar, i en debattartikel eller pÄ sociala medier.

I tider som dessa nÀr den auktoritÀra nationalismen och nationalkonservatismen vÀxer sig allt starkare behövs kyrkans röst i samhÀllsdebatten. Den behöver stÀrkas, inte tystas.

Kyrkan Àr fortfarande en del av staten, pÄ samma sÀtt som staten fortfarande Àr en del av kyrkan. SkilsmÀssan var mycket kosmetiska, men som i realiteten innebar en ganska liten förÀndring.

Med drygt 20 Ă„r i backspegeln klamrar sig riksdagspartierna fortfarande fast i kyrkopolitiken. Att slĂ€ppa inflytandet över kyrkan lĂ€r inte ske frivilligt. Den plattformen Ă€r alldeles för viktig för de politiska partierna – bĂ„de till vĂ€nster, i mitten och till höger – för att man ska lĂ€mna sitt inflytande och dĂ€rmed ocksĂ„ kyrkan som ett redskap att omdana samhĂ€llet.

Det Àr bara att hoppas att kyrkan Àr stark nog att hÄlla sig borta frÄn partipolitiken, frÄn ideologierna. Att den orkar stÄ upp för solidaritet, humanitet, sammanhÄllning och medkÀnsla.

I den kontexten Àr det oroande att Àrkebiskop Antje Jackelén lÀmnat Twitter, i varje fall för tillfÀllet.

SĂ„ hĂ€r skriver hon i ett inlĂ€gg: ”Tar twitterpaus. Berörs illa av att mina tweets anvĂ€nds för att sprida hot och hat samt lögn om tro, Svenska kyrkan och samhĂ€llet. Ni som gör det kan kĂ€nna er som vinnare för stunden. Men: den sanna vinnarsidan Ă€r alltid sanningens och kĂ€rlekens sida. VĂ€xla över till den!”

Vi behöver inte gilla alla budskap som framförs. Det viktiga Àr engagemanget i sig. Att kyrkan bryr sig i ord och handling.

Kyrkan fĂ„r inte förvandlas till en ”menlös ’opolitisk’ hobbykyrka”, som Brita HĂ€ll skriver i en ledare i Kyrkans Tidning (3/11 2020).