SmÄ flickor som pÄ varma sommardagar tvingas bÀra heltÀckande klÀder nÀr de leker pÄ förskolegÄrden. 3-Äringar som inte tillÄts vila i samma rum som barn av motsatt kön. BegrÀnsningar i vad som lÀrs ut om barns fri- och rÀttigheter för att inte orsaka kulturkrockar eller uppröra förÀldrar. SÄ ser verkligheten fortfarande ut pÄ sina hÄll i Sverige 2024.
VĂ„rt land har kommit en bit pĂ„ vĂ€g i arbetet med hedersvĂ„ld och -förtryck under de senaste 20 Ă„ren. Inte minst har LĂ€nsstyrelsen i Ăstergötland, som sedan 2005 haft ett nationellt uppdrag att förebygga och bekĂ€mpa hedersvĂ„ld (dĂ€r NCH, Nationellt centrum mot hedersrelaterat vĂ„ld och förtryck inrĂ€ttades 2022) genom att samla och sprida kunskap, gjort stor skillnad. I dag finns det inom skola och socialtjĂ€nst en större insikt om vilka varningssignalerna Ă€r och hur man kan bemöta och hjĂ€lpa unga som lever i patriarkala fundamentalistiska miljöer.
Mycket ÄterstÄr dock. Fortfarande finns det bÄde rÀdsla, okunskap och normer som gör att vuxna som i sin yrkesroll möter hedersutsatta barn brister i sitt uppdrag. SÀrskilt nÀr det kommer till yngre barn. I en aktuell granskningsrapport frÄn stadsrevisionen i Malmö framkommer bland annat att sÄvÀl personal som chefer inom förskolan undviker att lyfta frÄgan nÀr de misstÀnker att barn utsÀtts för hedersförtryck. De varken vÄgar eller vill konfrontera vÄrdnadshavare eller göra orosanmÀlningar till socialtjÀnsten.
I rapporten framkommer flera anledningar. Bland annat rÀdsla för att familjer helt enkelt ska ta sitt barn ur förskolan om deras sÀtt att leva ifrÄgasÀtts. Det finns ocksÄ en oro för att förÀldrarna ska bli aggressiva och hota förskolepersonalen.
Revisionen pekar ocksĂ„ pĂ„ att personalen inte utbildats i hedersproblematik, trots att detta Ă€r bĂ„de viktigt och vĂ€lbehövligt. Enligt uppgift finns anstĂ€llda som inte anses vara âredo att diskutera och utbildas i frĂ„gor om hederâ och andra som till och med bidrar till att upprĂ€tthĂ„lla hedersnormer.
Att tro att Malmös förskolor skulle vara unika i det hÀr avseendet Àr bÄde naivt och korkat. Hederskultur finns i dag över hela Sverige och det Àr skrÀmmande att det uppenbarligen Àr sÄ enkelt att i offentligt finansierade verksamheter frÄngÄ alltifrÄn lÀroplan till Barnkonvention trots att lagar och riktlinjer Àr tydliga.
Alla barn i Sverige, oavsett bakgrund, har samma rÀttigheter och det Àr lÀrare och förskollÀrare samt skolledningars skyldighet att se till att deras verksamheter lever upp till detta. MÀnniskor som inte klarar av att upprÀtthÄlla de normer om jÀmstÀlldhet och likabehandling som vÄrt samhÀlle vilar pÄ ska överhuvudtaget inte arbeta med barn eller unga. SÄ enkelt Àr det faktiskt.
Precis som att det Àr orimligt att skolor böjer sig för förÀldrar som krÀver att deras döttrar ska slippa simundervisning eller sex- och samlevnad i skolan ska inte förskolor acceptera att det stÀlls krav pÄ könsseparerade lekplatser eller flick- och pojkvila.
Det Àr dags för samhÀllet, inte minst förskollÀrare och barnskötare, att ta av silkesvantarna och pÄ allvar markera vad som gÀller. Att visa mod och orosanmÀla nÀr det behövs. Att konfrontera de förÀldrar som förnekar sina smÄ deras lagstadgade rÀttigheter. Allt annat Àr ett svek mot barnen.