Hedersförtryck mÄste bort frÄn förskolan

Svensk förskola fÄr aldrig gÄ med pÄ att barn ska könssegregeras eller frÄntas rÀtten till kunskap.

Olika. FörÀldrar som stÀller krav pÄ att lek ska könssepareras mÄste ifrÄgasÀttas.

Olika. FörÀldrar som stÀller krav pÄ att lek ska könssepareras mÄste ifrÄgasÀttas.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Ledare2024-02-27 08:00
Detta Àr en ledare. Norran Àr partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

SmĂ„ flickor som pĂ„ varma sommardagar tvingas bĂ€ra heltĂ€ckande klĂ€der nĂ€r de leker pĂ„ förskolegĂ„rden. 3-Ă„ringar som inte tillĂ„ts vila i samma rum som barn av motsatt kön. BegrĂ€nsningar i vad som lĂ€rs ut om barns fri- och rĂ€ttigheter för att inte orsaka kulturkrockar eller uppröra förĂ€ldrar. SĂ„ ser verkligheten fortfarande ut pĂ„ sina hĂ„ll i Sverige 2024. 

VĂ„rt land har kommit en bit pĂ„ vĂ€g i arbetet med hedersvĂ„ld och -förtryck under de senaste 20 Ă„ren. Inte minst har LĂ€nsstyrelsen i Östergötland, som sedan 2005 haft ett nationellt uppdrag att förebygga och bekĂ€mpa hedersvĂ„ld (dĂ€r NCH, Nationellt centrum mot hedersrelaterat vĂ„ld och förtryck inrĂ€ttades 2022) genom att samla och sprida kunskap, gjort stor skillnad. I dag finns det inom skola och socialtjĂ€nst en större insikt om vilka varningssignalerna Ă€r och hur man kan bemöta och hjĂ€lpa unga som lever i patriarkala fundamentalistiska miljöer. 

Mycket Ă„terstĂ„r dock. Fortfarande finns det bĂ„de rĂ€dsla, okunskap och normer som gör att vuxna som i sin yrkesroll möter hedersutsatta barn brister i sitt uppdrag. SĂ€rskilt nĂ€r det kommer till yngre barn. I en aktuell granskningsrapport frĂ„n stadsrevisionen i Malmö framkommer bland annat att sĂ„vĂ€l personal som chefer inom förskolan undviker att lyfta frĂ„gan nĂ€r de misstĂ€nker att barn utsĂ€tts för hedersförtryck. De varken vĂ„gar eller vill konfrontera vĂ„rdnadshavare eller göra orosanmĂ€lningar till socialtjĂ€nsten. 

I rapporten framkommer flera anledningar. Bland annat rÀdsla för att familjer helt enkelt ska ta sitt barn ur förskolan om deras sÀtt att leva ifrÄgasÀtts. Det finns ocksÄ en oro för att förÀldrarna ska bli aggressiva och hota förskolepersonalen.

Revisionen pekar ocksĂ„ pĂ„ att personalen inte utbildats i hedersproblematik, trots att detta Ă€r bĂ„de viktigt och vĂ€lbehövligt. Enligt uppgift finns anstĂ€llda som inte anses vara ”redo att diskutera och utbildas i frĂ„gor om heder” och andra som till och med bidrar till att upprĂ€tthĂ„lla hedersnormer.

Att tro att Malmös förskolor skulle vara unika i det hĂ€r avseendet Ă€r bĂ„de naivt och korkat. Hederskultur finns i dag över hela Sverige och det Ă€r skrĂ€mmande att det uppenbarligen Ă€r sĂ„ enkelt att i offentligt finansierade verksamheter frĂ„ngĂ„ alltifrĂ„n lĂ€roplan till Barnkonvention trots att lagar och riktlinjer Ă€r tydliga. 

Alla barn i Sverige, oavsett bakgrund, har samma rĂ€ttigheter och det Ă€r lĂ€rare och förskollĂ€rare samt skolledningars skyldighet att se till att deras verksamheter lever upp till detta. MĂ€nniskor som inte klarar av att upprĂ€tthĂ„lla de normer om jĂ€mstĂ€lldhet och likabehandling som vĂ„rt samhĂ€lle vilar pĂ„ ska överhuvudtaget inte arbeta med barn eller unga. SĂ„ enkelt Ă€r det faktiskt. 

Precis som att det Ă€r orimligt att skolor böjer sig för förĂ€ldrar som krĂ€ver att deras döttrar ska slippa simundervisning eller sex- och samlevnad i skolan ska inte förskolor acceptera att det stĂ€lls krav pĂ„ könsseparerade lekplatser eller flick- och pojkvila. 

Det Àr dags för samhÀllet, inte minst förskollÀrare och barnskötare, att ta av silkesvantarna och pÄ allvar markera vad som gÀller. Att visa mod och orosanmÀla nÀr det behövs. Att konfrontera de förÀldrar som förnekar sina smÄ deras lagstadgade rÀttigheter. Allt annat Àr ett svek mot barnen.