En Äterkomst för den traditionella undervisningen

Föraktet mot traditionella undervisningsmetoder Àr ett sÀnke för skolan. Det Àr dags att tÀnka om, tÀnka gammalt.

Traditionell undervisning, i form av förelÀsningar, lÀsande och skrivande, anses utdaterat av en del pedagoger. Men hjÀrnforskningen visar att den fungerar.

Traditionell undervisning, i form av förelÀsningar, lÀsande och skrivande, anses utdaterat av en del pedagoger. Men hjÀrnforskningen visar att den fungerar.

Foto: Gorm Kallestad/NTB/TT NyhetsbyrÄn

Ledare2022-02-26 07:00
Detta Àr en ledarkrönika. Norran Àr partipolitiskt obunden med beteckningen frisinnad.

Ett av nutidsmÀnniskans vÀrsta tokerier Àr förestÀllningen om att vi fungerar annorlunda Àn tidigare generationer.

Att vi behöver andra saker för att mÄ bra eller att vi lÀr oss nya saker pÄ ett annorlunda sÀtt. I sjÀlva verket fungerar vÄra hjÀrnor och kroppar precis som vÄra mor- och farförÀldrars.

Upprepade studier frĂ„n flera universitet i olika lĂ€nder – bland annat frĂ„n Karolinska institutet i Stockholm – har till exempel visat att mĂ€nniskor som lever nĂ€ra naturen Ă€r friskare, lever lĂ€ngre, har bĂ€ttre kognitiv förmĂ„ga och Ă€r mindre stressade Ă€n andra.

De som bor i stÀder med mycket grönska och rör sig i bebyggda miljöer prÀglade av variation och organiska fÀrgskalor mÄr generellt bÀttre Àn den som möts av grÄ steril kantighet i sin vardag.

HjÀrnans minnesfunktioner Àr ocksÄ desamma. Vi lÀr oss bÀst genom att lÀsa, skriva för hand och genom att lyssna pÄ den som kan sitt Àmne och har god pedagogisk förmÄga. Genom repetition, lugn och ro. AlltsÄ sÄdant som under lÄng tid prÀglade svenska lÀrmiljöer, ledde till hundratusentals klassresor och till vad som pÄ mÄnga sÀtt uppfattades vara vÀrldens bÀsta skola.

ÄndĂ„ har svenska politiker och flummiga forskare i pedagogik under de senaste decennierna försökt att uppfinna hjulet igen.

Vad man uppfunnit Àr ett fyrkantigt hjul utan ekrar som av nÄgon mÀrklig anledning inte förmÄr rulla lika bra som det tidigare. Detta har man sedan försökt reda upp genom olika former av ovetenskapligt tingeltangel som lÀrstilar, dansmatte och problembaserat och entreprenöriellt lÀrande, skoldigitalisering utan föregÄende konsekvensanalys och konstruktivism.

Förlorare Ă€r alla de unga som aldrig fĂ„r möjlighet att lĂ€ra sig sĂ„dant som de behöver. Tusentals svenskar gĂ„r i dag ut i vuxenlivet utan att kunna uttrycka sig i skrift pĂ„ ett korrekt sĂ€tt. De förmĂ„r inte lĂ€sa mer komplicerade texter Ă€n en Bamse-tidning.

En som lÀnge slagits för att uppmÀrksamma den ohÄllbara situationen Àr lÀraren, journalisten och skoldebattören Filippa Mannerheim.

I den nyutkomna boken ”Konsten att undervisa – en bok om lĂ€rarens hantverk” (Gothia Kompetens 2021) lyfter hon pĂ„ ett pedagogiskt och lĂ€ttöverskĂ„dligt sĂ€tt fram varför lĂ€raren Ă€r sĂ„ viktig som kunskapsförmedlare och de fördelar den tryckta lĂ€roboken har som undervisningens nav.

Hon pekar pÄ riskerna med matriser, som flyttar fokus frÄn Àmne och innehÄll till bedömningskriterier, och visar pÄ hur elever som frÄntas möjligheten att skriva för hand tappar bort den personliga relationen till lÀrandet.

De styrande kan diskutera huvudmÀn, resursfördelning och för eller emot skolval i all oÀndlighet. Det Àr naturligtvis inte utan betydelse. Men sÄ lÀnge föraktet mot traditionella, vÀlfungerande undervisningsmetoder frodas i den svenska skolan kommer vi aldrig att kunna vÀnda den nedÄtgÄende kunskapsspiral vÄrt land befunnit sig i under lÄng tid.

DÀrför mÄste Filippa Mannerheims bok bli ett standardverk inom svensk lÀrarutbildning och ha sin givna plats pÄ varje rektors skrivbord.

Alla lÀrare som Àr intresserade av att ÄterupprÀtta respekten för professionen har Àntligen fÄtt sitt stridsrop.