Att cykla Àr fantastiskt. Oavsett om mÄlet Àr att snabbt ta sig till jobbet eller skolan, en storhandling med cykelvagnen eller en mysig cykelutflykt tillsammans, erbjuder cykeln bÄde frihet och vardagsmotion. Det Àr ett utmÀrkt transportmedel, som Àven om det inte kan ersÀtta alla bilfÀrder och bussturer Àr ett viktigt fossilfritt komplement till andra trafikslag. Men att cykeln ska fungera som alternativ i vardagen förutsÀtter en fungerande infrastruktur med vÀlplanerade och efterhÄllna cykelvÀgar att trampa fram pÄ, och dÀr finns mycket att önska i de flesta kommuner.
I en ny rapport granskar Riksrevisionen regeringens, Trafikverkets och Transportstyrelsens arbete med att förbÀttra förutsÀttningarna för cykeltrafiken. Sammanfattningsvis sÄ finns det klar förbÀttringspotential.
"Bristerna har i praktiken lett till att cykelinfrastruktur inte hĂ„ller ihop, att andelen som cyklar inte ökar och att onödigt mĂ„nga cyklister skadas allvarligt pĂ„ grund av bristande trafiksĂ€kerhet" sammanfattar Johannes Ăsterström, som varit projektledare för granskningen.
Det handlar dels om juridiska hinder, en snĂ€v tolkning av vĂ€glagens förarbeten som gör att staten inte anser sig kunna bygga friliggande cykelvĂ€gar. Riksrevisionen bedömer dock att en bredare tolkning Ă€r möjlig. Samtidigt finns en klassisk âju fler kockar, ju sĂ€mre soppaâ-problematik, nĂ€r ansvaret för planering av och investeringar i cykelinfrastrukturen bollas mellan stat och kommun. VĂ€rt att notera Ă€r dock att staten betydligt oftare Ă€r ansvarig för de bristande cykelstrĂ„ken Ă€n kommunerna.
Dessutom efterfrÄgas tydligare normering för hur avvÀgningen mellan cykeltrafikens framkomlighet och trafiksÀkerhet Ä ena sidan, och samhÀllsekonomisk lönsamhet Ä andra sidan. I dagslÀget Àr det otydligt.
Samtidigt anvÀnder inte Trafikverken de pengar som finns avsatta för att förbÀttra cykeltrafiken inom ramen för den övergripande trafikplanen. Bara hÀlften av medlen planeras att anvÀndas fram till 2025 Ärs slut. Det finns alltsÄ pengar för förbÀttringar, de bara anvÀnds inte. Flaskhalsen Àr nÄgot annat Àn resursbrist. Dessutom konstateras att planering och genomförande av cykelÄtgÀrder i mÄnga fall blir onödigt omstÀndigt och kostsamt, sÄ det borde finnas potential att fÄ mer pang för pengarna Àn i dagslÀget.
Bland de fÄ framgÄngarna med regeringsstyrningen som Riksrevisionen ger exempel pÄ Àr "positiva kunskapshöjande ÄtgÀrder". Det exemplifieras av den pappersvÀndarverksamhet som Àr Sveriges nationella cykelrÄd, som vartannat Är presenterar ett nationellt cykelbokslut. Kanske intressant för vissa, men ett hÄn nÀr det saknas fokus pÄ mer konkreta ÄtgÀrder som förÀndrar i praktiken. Det var inte detta som menades med att det behövs fler personer som Àr ute och cyklar.
Det finns alltsÄ gott om saker för regeringen att ta tag i för att förbÀttra för Sveriges cyklister. Det kan kÀnnas som att trampa i uppförsbacke, men kommer rÀtt genomfört uppskattas av ett brett spektrum av vÀljare frÄn lycrabeklÀdda mellanchefer till miljömuppar i lusekofta. Oavsett ideologi, de flesta vill kunna cykla sÀkert.