Vad ska det bli av VÀsterbottensteatern nÀr den blir Brunnsteatern igen?
NĂ€r VĂ€sterbottensteatern flyttar in i det nya kulturhuset.
Gör den till ett kulturhus för kulturutövare med repetitionslokaler, studios, verkstÀder och ateljéer. Det föreslÄs i 27 olika SkellefteÄförslag, det vill sÀga medborgarförslag.
Det Àr klokt tÀnkt.
Men det tycker inte Tomas Teglund (S), ordförande i nĂ€mnden för support och lokaler. Till Norran (19/9 2020) sĂ€ger han bland annat att nĂ€mndens ansvar Ă€r att âtillhandahĂ„lla lokaler för kommunens verksamheterâ.
SÄ Àr det. Det Àr nÀmndens ansvar.
Teglund menar ocksĂ„ att nĂ€mnden Ă€r âstyrd av sitt uppdrag att bara hyra ut till kommunal verksamhetâ.
Men beslut inte Àr skrivna i sten. De kan Àndras.
Se bara hur stadens socialdemokrater helt plötsligt svÀngde i frÄgan om en ny bro över SkellefteÀlven.
Efter att ha bevakat kommunens politik i 15 Är finns det en kÀnsla av att S-majoriteten gömmer sig bakom regler, förordningar och tidigare beslut nÀr det passar, nÀr de vill sÀga nej, och Àndrar tidigare beslut nÀr de vill sÀga ja.
Kulturen och kulturlivet förÀndras. Det gör ocksÄ samhÀllet i stort.
GÄrdagens och dagens behov och lösningar Àr inte alltid morgondagens.
Dagens kulturvÀnner Àr kulturkonsumenter. Morgondagens lÀr i betydligt högre grad vara kulturproducenter. De vill vara delaktiga, skapande.
MÄnga av dem kommer inte att sÀtta sig i en teatersalong för att se en pjÀs av Harold Pinter, sÀtta sig i en konsertsal för att höra en symfoni av Shostakovich eller spendera en eftermiddag i en konsthall bland Kandinskijs geometriska verk.
Ett levande kulturliv krĂ€ver att kulturen fĂ„r möjlighet att överleva och utvecklas. Det gĂ€ller bĂ„de den kommersiella kulturen, den kultur som kan verka tack vare offentliga bidrag â Norrlandsoperan och VĂ€sterbottensteatern Ă€r tvĂ„ regionala exempel â och den folkliga kulturen, den som drivs av âglada amatörerâ.
Just nu byggs vÀrldens högsta trÀbyggnad i SkellefteÄ. Ett kulturhus med sex scener för konserter, förestÀllningar och evenemang, med stora foajéer för utstÀllningar, med utstÀllningslokaler för konst, med Museum Anna Nordlander (MAN), SkellefteÄ konsthall, Stadsbiblioteket och VÀsterbottensteatern.
Allt det dÀr Àr nog gott och vÀl.
Att det Àntligen blev ett kulturhus/konferensanlÀggning Àr sjÀlvklart vÀlkommet. Att vÀgen dit blev en uppvisning i beslutsvÄnda och senfÀrdighet Àr en helt annan sak. Ett kulturhus har diskuterats i evigheter, kÀnns det som.
Förhoppningsvis kan konferensdelen dra till sig stora kongresser och möten. Förhoppningsvis kan kulturdelen fĂ„ lite âstörreâ artister och förestĂ€llningar att stanna till i SkellefteĂ„.
GÄr det som makthavarna tÀnkt och vill sÄ gÄr det sÄ.
Den kulturen som konsumeras har fÄtt sitt.
Men den producerande kulturen, den som inte fÄr plats i det nya kulturhuset, amatörernas kultur. Var finns det plats för den? I kÀllarlokaler hÀr och var, runtom i SkellefteÄ. I kök och i vardagsrum.
Den grundlĂ€ggande frĂ„gan Ă€r: Ăr det en kommunal uppgift att tillhandahĂ„lla lokaler för kulturamatörernas skapande.
Nej, det Àr det inte. Men det finns samtidigt ingenting som hindrar det.
Och visst hade det varit trevligt med en levande kultur, bortom kulturhusets trÀ och glas, koncentrerad till NordanÄomrÄdet.
27 Skellefteförslag ville förvandla Brunnsteatern till ett hus för konst och kulturutövare. Lite trist och trÄkigt Àr det onekligen att förslaget ratades rakt av, utan att nÄgon ens tittat nÀrmare pÄ det och utrett möjligheterna.
Det hade 27 förslagsstÀllande Skelleftebor varit vÀrda.