Det Ă€r en helt spektakulĂ€r historia â i alla fall om man ska tro huvudpersonen sjĂ€lv. Genom Norrmalmstorgsdramat blev Clark Olofsson rikskĂ€nd, begreppet Stockholmssyndromet myntades och Olofsson började kallas för Sveriges första popgangster.
Den mytomspunne bankrĂ„naren har levt stora delar av sitt liv pĂ„ anstalt, rymt frĂ„n fĂ€ngelset 16 gĂ„nger och Ă„terkommande figurerat pĂ„ löpsedlarna. Varje avsnitt av serien inleds med en varningstext: "Baserat pĂ„ sanningar och lögner" â exakt vilken del som Ă€r vad specificeras inte.
ââVi var tidigt överens om att serien ska "Stockholmssyndroma" publiken, det Ă€r ett "art statement" i sig. Clark vinklar hela historien och som tittare mĂ„ste man vara observant för att förstĂ„ det stilistiska valet. Vem Ă€r det som berĂ€ttar? sĂ€ger huvudrollsinnehavaren Bill SkarsgĂ„rd.
NÀstan alla filmatiseringar av historiska hÀndelser vÀcker frÄgor om vad som Àr sant och falskt. Men Àven om man skulle försöka, finns det ens en sanning?
ââOm man involverar folk som var dĂ€r â hur mycket kommer de ihĂ„g efter 40 Ă„r? Fisken blir större och större varje gĂ„ng de ska berĂ€tta, konstaterar Jonas Ă kerlund.
RÄnarna mot kapitalismen
För att förstÄ stÀmningen kring Clark Olofsson pÄ den tiden mÄste man backa bandet. HippievÄgen hade vÀxt explosionsartat, och uppmaningarna om att krossa etablissemanget var Äterkommande. En del sÄg med relativt milda ögon pÄ rÄnarna medan bankerna fick representera kapitalismen.
ââDĂ€rför var det mĂ„nga tuffa, intressanta brudar som tyckte att Clark var charmig. En cool fest skulle ha kĂ€ndisar och gangsters, bĂ„da var en del av subkulturen som ville bryta sig loss frĂ„n det konservativa, sĂ€ger Bill SkarsgĂ„rd.
Men allting har ett slut â det gĂ€llde Ă€ven hippie-eran. Clark Olofsson Ă„kte dessutom inte bara dit för bankrĂ„n, utan Ă€ven för mordförsök, misshandel och narkotikahantering.
ââDet funkar att bete sig pĂ„ ett visst sĂ€tt nĂ€r man Ă€r ung och snygg. Men sedan börjar tiden komma ikapp, det slutar ofta med att man blir extremt ensam och isolerad, sĂ€ger SkarsgĂ„rd.
BÄde Jonas à kerlund och Bill SkarsgÄrd Àr överens om att Clark Olofssons liv hade kunnat se helt annorlunda ut med andra förutsÀttningar eller under andra omstÀndigheter. Bill SkarsgÄrd radar upp personligheter som Elon Musk, Donald Trump, Zlatan och Charles Manson, mÀn som av (helt) olika anledningar har fÄtt en personkult kring sig.
ââAtt vara sjukligt smart, karismatisk och driven som fan, det Ă€r en potential som kan ta en Ă„t vilket hĂ„ll som helst, konstaterar han.
LÄnar frÄn filmhistorien
Till en början begrÀnsade Jonas à kerlund sig strikt till tiden dÄ handlingen utspelades. KlÀderna skulle vara samtida och lÄtarna likasÄ. Men sedan slÀpptes tyglarna. I öppningsscenen slungas en bebis med polisonger ut ur mammans mage medan blodet sprutar. Sedan kastas tittaren mellan olika bildsprÄk som lÄnar frÄn filmhistorien.
ââEfter ett tag kom vi fram till "anything goes" som ledord, vare sig det Ă€r animerat eller dans. Det blev seriens styrka, sĂ€ger Jonas Ă kerlund.
Jonas à kerlund regisserade musikvideor, och fick sitt stora genombrott med videon till Madonnas "Ray of light" 1998. För ungefÀr 20 Är sedan började han regissera spelfilm, men det hÀr Àr första gÄngen han har ett stort projekt pÄ sitt modersmÄl.
ââDet var sĂ„ kul att skriva det hĂ€r, och pĂ„ svenska, ett sprĂ„k jag har varit rĂ€dd för eftersom jag inte har gjort det förut. Sedan insĂ„g jag att jag kan dra nytta av mig och mina polare. Det Ă€r vĂ€ldigt likt hur vi beter oss, eftersom jag vĂ€xte upp pĂ„ 70- och 80-talen. Man kan gĂ„ tillbaka till sig sjĂ€lv, sĂ€ger han.
"Clark" har premiÀr pÄ Netflix den 5 maj.