Musiken ska fĂ„nga Ålevangeliets mysterium

En poetisk meditation, vetenskapshistoria och klassberĂ€ttelse – det Ă€r vad Folkoperan i Stockholm tar fasta pĂ„ i Patrik Svenssons succĂ©debut "Ålevangeliet". Romanen om den gĂ„tfulla fisken framförs nu som ett nyskrivet oratorium.

Patrik Svenssons "Ålevangeliet" tolkas som oratorium pĂ„ Folkoperan i Stockholm. Pressbild.

Patrik Svenssons "Ålevangeliet" tolkas som oratorium pĂ„ Folkoperan i Stockholm. Pressbild.

Foto: Sören Vilks

Teater2022-04-26 11:00

Kören Ă€r iklĂ€dda galonbyxor, pĂ„ scenen stĂ„r hinkar och trossar och i bakgrunden simmar Ă„lar pĂ„ en 14 meter lĂ„ng led-skĂ€rm. Folkoperan i Stockholm har gjort en förestĂ€llning av Patrik Svenssons hyllade bok "Ålevangeliet", och den sargassoblĂ„- och turkosa fĂ€rgen dominerar scenbilden. Samtidigt stĂ„r pappan och sonen i orangea vadarbyxor och gummistövlar – och Folkoperans konstnĂ€rliga chef Tobias Theorell tycker att duon speglar ett Sverige i förĂ€ndring.

– Det Ă€r en klassresa – i beskrivningen av pappan som Ă€r asfaltslĂ€ggare och sonen som blir akademiker och journalist – och boken visar hur Sverige har förĂ€ndrats frĂ„n det att pappan föddes. Hela kulturen kring Ă„lfiske och det smĂ„skaliga som ocksĂ„ har blivit annorlunda. BĂ„de samhĂ€llet och naturen har förĂ€ndrats, sĂ€ger han.

Han blev fascinerad av att boken skildrar vardagliga situationer som alla kan kÀnna igen samtidigt som det Àr en vetenskapshistoria med ett poetiskt sprÄk av "nÀstan mytiska dimensioner".

Kretsar kring mysterium

Idén till förestÀllningen kom frÄn Stina Oscarsson, som ocksÄ har skrivit librettot. Hon ville göra ett nyskrivet oratorium, och Emmy Lindström fick i uppdrag att komponera musiken. Den formen passar ocksÄ för att framhÀva det mysterium som Tobias Theorell tycker att boken kretsar kring.

– Det Ă€r mysteriet som har med liv och död att göra. Det finns saker vi inte kan förklara – hur fortplantar sig till exempel Ă„larna – ingen vet hur det gĂ„r till, trots de moderna forskningsmetoder vi har tillgĂ„ng till. Det Ă€r fascinerande, sĂ€ger han.

Ålen dör ut och ingen kan svara pĂ„ varför. Även pappan möter ett mysterium, resonerar Tobias Theorell. Efter ett liv som asfaltslĂ€ggare fĂ„r han lungcancer och stĂ€lls inför gĂ„tan med existensen efter döden. Tobias Theorells förhoppning Ă€r att musiken ska fĂ„nga den ordlösa dimensionen som han tycker gör boken sĂ„ stark.

– Det Ă€r nĂ„got som musiken Ă€r bra pĂ„, för den gĂ„r rakt in och inte via intellektet. Det hĂ€r Ă€r ocksĂ„ en ganska sorglig berĂ€ttelse, för att det handlar om nĂ„got som hĂ„ller pĂ„ att försvinna. Musiken fĂ„ngar det vĂ€ldigt bra.

Trösterikt

Musiken Àr romantisk och storslagen, med inslag av folkmusik. Tobias Theorell beskriver den som "i bÀsta tÀnkbara bemÀrkelse lyssnarvÀnlig". Den prÀglas bland annat av instrumentet ewi, som Àr en form av synt, och av trumslagarna som skapar olika vattenliknande ljud.

– Det Ă€r trösterikt, innerligt och vackert och jag tror att vi i dessa tider verkligen behöver nĂ„got sĂ„dant.

Fakta: "Ålevangeliet"

"Ålevangeliet" Ă€r en samproduktion mellan Folkoperan, Riksteatern, Norrlandsoperan och Malmö Live.

PremiÀr 27 april pÄ Folkoperan i Stockholm. FörestÀllningen spelas fram till 15 maj och under hösten 2022 gÄr den pÄ turné till bland annat Malmö, Jönköping, UmeÄ och Falun.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!