En rÄare "Cabaret" tar form pÄ Dramaten

Nattsvart mörker övergÄr i storslagen sÄng och dans pÄ Dramaten i Stockholm nÀr regissören Farnaz Arbabi sÀtter upp musikalen "Cabaret". Men hÀr skildras en mer ursprunglig Kit Kat Club Àn pÄ glittrets Broadway.

Ana Gil de Melo Nascimento (mitten) gör rollen som Sally Bowles. Pressbild.

Ana Gil de Melo Nascimento (mitten) gör rollen som Sally Bowles. Pressbild.

Foto: Jenny Baumgarter

Teater2021-09-28 09:44

Musikalens Kit Kat Klub Àr en plats dit Weimarrepublikens Berlinbor söker sig för att fly samtidens mörker. GÀller det Àven i dag?

– Det Ă€r klart man kan kĂ€nna, nĂ€r samhĂ€llet har öppnat upp mer, att det Ă€r hĂ€rligt att kunna bjuda pĂ„ en storslagen uppsĂ€ttning med över 20 medverkande, dansnummer och livemusik. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt blir det en liten flykt frĂ„n munskydd och handsprit, sĂ€ger Farnaz Arbabi och berĂ€ttar om uppsĂ€ttningens lite rĂ„a och fattiga estetik skapad tillsammans med scenografen Jenny Kronberg och ljussĂ€ttaren Linus Fellbom. Visuellt Ă€r uppsĂ€ttningen inspirerad av konstskolan Bauhaus.

– Det finns absolut "showighet" hĂ€r ocksĂ„ men det Ă€r inte en showmusikal pĂ„ samma sĂ€tt som pĂ„ Broadway.

Sally stannar

"Cabaret" handlar mycket om hur huvudpersonerna hanterar sin samtid, framhÄller Arbabi. Kit Kat Klub blir snart en mÄltavla för nazisterna som ser klubbens verksamhet som "degenererad konst". Den amerikanske författaren Cliff Äker hem nÀr Berlin inte lÀngre Àr lika grÀnslöst hÀrligt som tidigare, men den engelska nattklubbssÄngerskan Sally Bowles stannar kvar.

– Det kan man tolka som att hon vĂ€ljer att göra motstĂ„nd in i det sista.

TT: SĂ„ i grunden handlar det om konstens frihet?

– Det Ă€r en lĂ€sning. Sedan Ă€r det ocksĂ„ sĂ„ att vi som gör den hĂ€r musikalen vet vad som kommer att hĂ€nda. Men personerna i pjĂ€sen har ingen aning, det finns en omedvetenhet som jag tycker Ă€r intressant utifrĂ„n dagens samhĂ€lle.

Förtjust i musikaler

TT: Vad Àr det som attraherar dig först och frÀmst med "Cabaret?"

– Jag Ă€r vĂ€ldigt förtjust i musikaler, jag Ă€r uppvuxen med musikalfilm. Men rent tematiskt Ă€r det den hĂ€r omedvetenheten kring samtiden. Nazisterna lade ner konstskolor och fĂ€ngslade konstnĂ€rer, de var vĂ€ldigt tydliga med att konst var farligt – det Ă€r ju dĂ€rför det Ă€r sĂ„ viktigt att konsten verkligen fĂ„r vara fri och fantasikittlande, kanske Ă€ven provocerande och visa pĂ„ nĂ„got annat Ă€n den verklighet som vi befinner oss i.

– Och i dag i Sverige finns det liknande krafter som vill begrĂ€nsa konsten pĂ„ samma sĂ€tt. Det Ă€r nĂ„got som jag tycker att "Cabaret" kan lyfta.

Fakta: "Cabaret"

Var: PĂ„ Dramaten i Stockholm.

PremiÀr: 2 oktober.

Av: Joe Masteroff och John Kander, baserad pÄ John van Drutens pjÀs och Christopher Isherwoods roman "FarvÀl Berlin".

ÖversĂ€ttning: Rikard Bergqvist.

I ensemblen: Ana Gil de Melo Nascimento, Alexander Salzberger, Jonas Malmsjö, Marie Richardson, Johan Holmberg, Christoffer Svensson, Camila Bejarano Wahlgren med flera.

Liveband: Damn plus fler musiker.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!