Festivalgeneralen Gunnar Karlsson verkar lugn. Men under förra året blev det en liten törn i den annars starka festivalsviten. Då fick hans nya satsning, Summertime Garden Party, ställas in. Detta bara dagar innan evenemanget skulle arrangeras utanför Sara kulturhus.
– Vi trodde på Garden Partyt, men folk köpte biljetter för sent. Det var en ekonomisk risk vi inte vågade ta, säger han.
Nu är det i stället dags för Summertime. Den stabila storasystern i festivalsammanhang som planeras att äga rum med samma energi och liknande publiktryck som vanligt.
– Det ser riktigt bra ut. Vi ligger i nivå med fjolåret och har redan sålt några tusen biljetter. Kanske ett par tusen. eller mer. Jag vet inte exakt. Men det är många procent som säljs nu bara dagarna innan. Förra året hade vi 7 000 till 8 000 betalande, och 80 till 85 000 besök totalt. Det hoppas vi på igen.
Att ställa in ett helt event var ett bakslag, men också en erfarenhet.
– Felet vi gjorde med Garden Party var att vi bara hade ett enda biljettpris. Det spelade ingen roll om du köpte tidigt eller sent. Det lärde vi oss av. Folk vill ha ett incitament att vara tidiga, annars chansar de in i det sista.
Att arrangera festival har blivit allt svårare, menar Gunnar Karlsson. Kostnaderna för artister, transporter och scenproduktion måste betalas i förskott samtidigt som biljettköpen dröjer.
– Det är en ny trend i hela Sverige. Artisterna vill ha betalt långt i förväg. Samtidigt är det tuffare tider ekonomiskt, inte minst här i Skellefteå med tanke på allt som hänt kring Northvolt.
Trots de ekonomiska utmaningarna är Summertime en lokal höjdpunkt. Festivalen har funnits i över 30 år, och under de senaste tolv åren har publiktrycket legat stabilt.
– Vi har kapacitet för 12 000, så visst hoppas man alltid på mer. Men vi är glada att publiken kommit tillbaka efter pandemin och att den blivit yngre igen.
Att nå de yngre har varit en utmaning. Under de sista åren med Stadsfesten blev publiken äldre, och svårare att behålla framför scenerna. Men Summertime har lyckats vända trenden.
– Vi vet inte exakt vad det beror på. Men artister som Hooja och Bolaget har dragit en yngre publik. Vi ser ett skifte. Det är positivt.
Hur ser du på 2025 års upplaga?
– Vi kör på. Man vet aldrig hur det går förrän det händer. Men det ser bra ut i år. Visst hade det varit skönt att ha sålt slut allt på en gång. Men det här har funkat i 30 år och jag hoppas det gör så i år också.