Det rÄder brÄda dagar pÄ Stunlock Studios i Skövde. Företaget bildades 2010 av nÄgra studenter vid stadens högskola. Bolaget har tidigare samarbetat med andra företag och slÀppt spel som fokuserar pÄ matcher mellan spelare, som debuten "Bloodline champions" och "Battle royal"-titeln "Battlerite royale", som blev framgÄngsrikt.
Det ledde till att antalet anstÀllda fördubblades, frÄn 25 till 50. Men dÀrefter gick det motigare.
ââVi hade vuxit vĂ€ldigt fort, och sedan var vi tvungna att downsiza. Vi kom ut ur omorganisationen och alla var vĂ€ldigt tagna, sĂ€ger ekonomichefen Filip Wannerskog.
Bolaget skalade ned till drygt 30 anstÀllda. DÀr nÄgonstans föddes idén att göra nÄgot helt nytt.
ââPitchen var: TĂ€nk att du vaknar i en krypta. Du Ă€r instĂ€ngd, du tĂ€nker att "det hĂ€r Ă€r inte bra". En rĂ„tta kommer förbi och nĂ„gon instinkt i dig fĂ„r dig att vilja Ă€ta den, minns Wannerskog och fortsĂ€tter:
ââDu ser dig omkring, inser att du ligger pĂ„ en kyrkogĂ„rd. Det gĂ„r upp för dig att du Ă€r en vampyr och ska ge dig ut i vĂ€rlden.
Enkelt â men djupt
De senaste tre Ă„ren har studion filat pĂ„ det som kommit att bli "V rising", ett överlevnadsspel som slĂ€pptes i en tidig utgĂ„va pĂ„ pc-distributionsplattformen Steam i mitten av maj. Det handlar om att samla resurser, bygga sitt slott och ge sig ut i vĂ€rlden â fast helst inte i solen, vars strĂ„lar skadar vampyrerna. Det gĂ€ller att dagtid ta sig fram i skuggorna, som flyttar sig i takt med att solen rör sig över himlavalvet.
ââ"V rising" Ă€r lĂ€tt att ta till sig, men det finns ett djup â vilket spĂ„r du Ă€n vĂ€ljer sĂ„ kan du gĂ„ ganska lĂ„ngt. Det tror jag Ă€r en stor lockelse, sĂ€ger Wannerskog.
I fredags meddelades det att man nĂ„tt tvĂ„ miljoner spelare â betydligt fler Ă€n vad utvecklarna hade vĂ„gat hoppas pĂ„. Spelets kamera Ă€r placerad snett ovanför protagonisten, i ett sĂ„ kallat topdownperspektiv. "V rising" har fĂ„tt beröm för sina strider och de mĂ„nga bossarna.
ââMottagandet sĂ€ger att vi gjorde nĂ„gonting rĂ€tt. Spelarna verkar tycka att det Ă€r kul, sĂ€ger Wannerskog.
Steams "early access"-system innebÀr att kunderna köper spelet ofÀrdigt, men att de har en chans att pÄverka det fÀrdiga versionen genom sin feedback. Men det gÄr sÄ klart inte att uppfylla tvÄ miljoner mÀnniskors individuella önskemÄl.
ââVi vill vara nĂ€ra spelarna, för det Ă€r den bĂ€sta dialogen vi kan ha, sĂ€ger han.
Likheter med "Valheim"
FramgĂ„ngen innebĂ€r ocksĂ„ ett delikat problem â hur ska Stunlock förhindra att man Ă„terigen vĂ€xer för snabbt som företag? Ambitionen Ă€r att vĂ€xa försiktigt.
ââDet hĂ€r Ă€r en dundersuccĂ© just nu. Det svĂ€nger, och vi vill anstĂ€lla roller som vi kan ha kvar. Vi gör hela tiden avvĂ€gningen om det Ă€r temporĂ€ra behov, lĂ„ngsiktigt behov eller projektbehov.
JÀmförelsen med "Valheim" Àr oundviklig. Det rör sig om tvÄ överlevnadsspel frÄn Skövde som har skapat en miljonpublik. Filip Wannerskog betonar att "V rising" var lÄngt inne i produktionsfasen nÀr "Valheim" slÀpptes.
ââDen första tanken var: "Alla kommer att tro att vi kopierat dem". Sen ser man att vĂ„ra spel Ă€r vĂ€ldigt olika. NĂ€r man sitter i en liten stad som Skövde och ser hur alla kĂ€mpar, blir alla glada nĂ€r det Ă€ntligen slĂ€pper för nĂ„gon.