Den kaliforniska spelstudion Obsidian Àr mest kÀnd för rollspel som "Dungeon siege", "Pillars of eternity", "Fallout" och "Knights of the old republic II". Det var ocksÄ titlar som Adam Brennecke har arbetat med som programmerare och sÄ smÄningom producent.
DĂ€rför möttes han med viss förvĂ„ning nĂ€r han i augusti 2018 tillsammans med Mitch Loidolt sĂ„lde in sin idĂ© om ett överlevnadsspel i en trĂ€dgĂ„rd â dĂ€r huvudpersonerna likt "Ălskling jag krympte barnen" Ă€r i millimeterstorlek.
ââVi har inte gjort nĂ„got som har samma tilltĂ€nkta publik som "Grounded" tidigare, eller nĂ„got med samma grafiska stil. Det var en stor risk för oss, men jag var rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att idĂ©n skulle hĂ„lla, sĂ€ger Brennecke.
NÄdde miljonpublik
"Grounded" slÀpptes 2020 i en tidig utgÄva, sÄ kallad "early access". Att Obsidian hade gjort rÀtt som satsat pÄ fenomenet stod snabbt klart. PÄ 48 timmar hade spelet 1 miljon spelare.
ââDet var en bekrĂ€ftelse pĂ„ att vi var nĂ„got pĂ„ spĂ„ren, baserat pĂ„ hur det pratades pĂ„ (videoplattformen) Twitch och antalet nedladdningar.
ââDet gjorde att vi fick den tid vi ville att göra det spel vi ville
I februari nÄddes milstolpen 10 miljoner spelare, och nu Àr man uppe i 13.
ââJag tror ingen hade rĂ€knat med tio miljoner spelare, jag tror att det har med kraften i Game Pass att göra, sĂ€ger Brennecke, och syftar pĂ„ att spelet funnits med i Xbox prenumerationstjĂ€nst, vilket sĂ€nker barriĂ€rerna för att vilja testa.
Mindre lÀskiga spindlar
Under utvecklingen har Obsidian haft hjĂ€lp av Xbox anvĂ€ndarforskningslabb. Avdelningen kunde hjĂ€lpa till med olika handledningar i "Grounded", att fĂ„ grĂ€nssnittet anvĂ€ndarvĂ€nligt och hur man undviker fallgropar â men ocksĂ„ mer konkret ett speciellt lĂ€ge för dem som inte vill möta en jĂ€ttespindel i spelet.
ââAvdelningen var avgörande för att ta fram arachnofobi-lĂ€get i "Grounded". Vi arbetade med dem och tog hjĂ€lp av anvĂ€ndarstudier om vad som gör spindlar lĂ€skiga.
Via ett reglage kan spindlar göras mindre spindellika, sÄ att Àven de som Àr rÀdda för Ättbeningarna kan ge sig in i minatyrvÀrlden.
ââVi har hört att mĂ„nga spelare anvĂ€nder det. Vi ville inte göra det mindre lĂ€skigt, utan ta bort fobin. Spelet Ă€r fortfarande lĂ€skigt, men vi ville göra det sĂ„ att folk kunde njuta av det trots fobin.
BerÀttelsen klar
I september slÀpptes den sÄ kallade 1.0-versionen, vilket formellt innebÀr att spelet Àr fÀrdigt, om ett spel i dagens landskap med stÀndiga uppdateringar och patchar nÄgonsin blir helt klart. För "Groundeds" del innebÀr det att hela berÀttelsen nu Àr pÄ plats.
ââJag och gruppen Ă€r fortfarande 100 procent fokuserade pĂ„ "Grounded". Vi har fortfarande mycket idĂ©er som vi vill utforska och mycket kvar att stĂ€da upp och fixa till, sĂ€ger Adam Brennecke.
NÀr TT intervjuade Brennecke 2020 drömde han om att fÄ in stora djur i "Grounded". En fÄgel och en fisk har sedan dess lagts till, men hundar och katter lyser fortsatt med sin frÄnvaro.
ââDet Ă€r fortfarande en av mina drömmar, att ha in en av de stora varelserna. Men jag vet inte om vi nĂ„gonsin kommer att lyckas med det, sĂ€ger han.