Efter Colorado, Frankrike/Italien, Australien och Storbritannien har turen kommit till Mexiko, nÀr "Forza"-serien i full fart rullar till den nya generationens Xbox-konsoler.
ââNĂ€r vi vĂ€ljer en plats sĂ„ gĂ„r vi igenom en ganska omfattande process, vi landar inte bara pĂ„ ett stĂ€lle. Vi har en lĂ„ng lista pĂ„ potentiella platser och sĂ€tter oss och studerar dem, förklarar Ben Thaker-Fell vid brittiska utvecklaren Playground Games, och fortsĂ€tter:
ââMexiko Ă€r ett underbart land som Ă€r otroligt vidstrĂ€ckt, som lĂ„ter oss ha en massiv mĂ„ngfald.
Landar vid vulkan
"Horizon" Àr den busiga lillasystern till realistiska "Forza motorsport", och kretsar kring en racingfestival med samma namn. Det Àr fritt, lÀttillgÀngligt, snabbt och inte superrealistiskt. "Horizon 5" inleds exempelvis med att en Ford Bronco slÀpps ner i fallskÀrm frÄn ett fraktflygplan, för att landa vid kanten av en aktiv vulkan.
Under de inledande tio minuterna har spelaren kört en Corvette Stingray genom en sandstorm, lÄtit en Porsche 911 sladda i leran pÄ djungelvÀgar innan den rattat en Mercedes AMG One i svindlande hastigheter lÀngs de mexikanska kustvÀgarna.
ââĂppningen Ă€r viktig â som i alla medier. VĂ„r fĂ„r dig i rĂ€tt stĂ€mning och visar upp det bĂ€sta spelet har att erbjuda, i stĂ€llet för att gĂ„ igenom trista handledningsinstruktioner, sĂ€ger Anna Poliakova, speldesigner pĂ„ studion.
Olika landskap
En stor karta â 50 procent större Ă€n "Horizon 4" â behövdes för att fĂ„ in de olika vĂ€xtlighetsomrĂ„dena. HĂ€r finns elva olika biomer med sina egna vĂ€xt- och djurliv.
ââDen stora vĂ€rlden lĂ„ter biomerna andas. Om vĂ€rlden Ă€r för liten och du sĂ€tter in för mĂ„nga biomer kan du fĂ„ för distinkta barriĂ€rer dĂ€r du först Ă€r i öknen och sedan direkt befinner dig i en skog. DĂ„ kĂ€nns det inte autentiskt för Mexiko, sĂ€ger Thaker-Fell.
Att skapa ett bilspel i en öppen vÀrld för med sig sina egna svÄrigheter för spelskaparna.
ââDet gĂ€ller att skapa en miljö dĂ€r man kan ta sig runt i hastigheter pĂ„ 250 â till och med bitvis 300 â miles i timmen (402â483 kilometer i timmen) pĂ„ ett sĂ€tt som inte frustrerar spelarna. Det fĂ„r inte vara för mycket objekt att krascha i, sĂ„ att du fĂ„r en kĂ€nsla av att hela tiden krascha och starta om, sĂ€ger han.
Anna Poliakova sÀger att en annan utmaning Àr att fylla miljöerna med innehÄll.
ââDet Ă€r lĂ€tt hĂ€nt att man tĂ€nker att spelarna inte kommer att se detaljerna. Men jag tycker att vi gjorde ett bra jobb med att fylla vĂ€rlden. Om spelaren stannar till och ser sig runt omkring Ă€r detaljrikedomen i nivĂ„ med vilket rollspel som helst, dĂ€r man bara gĂ„r runt, sĂ€ger hon.
Nya flerspelaralternativ
"Forza horizon 5" kommer ocksÄ fylld med nya sÀtt att spela med andra. Bland annat finns "arcade", dÀr spelare tillsammans kan ta sig an smÄ uppdrag.
ââDet Ă€r ett exempel pĂ„ friktionsfritt, samarbetsbaserat spelande som det Ă€r superlĂ€tt att ge sig in i, sĂ€ger Ben Thaker-Fel.
Poliakovas favoritfunktion Àr nya "gift drop", som lÄter spelare ge bort bilar till en slumpvist utvald spelare.
ââDet kommer att bidra med positivitet och vĂ€nskaplighet till gemenskapen. Det Ă€r svĂ„rt att vara tjurig och otrevlig nĂ€r du fĂ„r en bil gratis, sĂ€ger hon.