Förstapersonsskjutarserien "Halo" har gÄtt hand i hand med Xbox. För nÀstan precis 20 Är sedan slÀpptes det första spelet i serien, "Halo: Combat evolved", till den första generationen Xbox. Spelet lanserades som sjÀlva incitamentet till att köpa en Xbox.
De första spelen utvecklades av Bungie, men nÀr studion blev sjÀlvstÀndig igen frÄn Microsoft 2009 tog 343 Industries över, som sedan dess har slÀppt "Halo 4" (2012), "Halo 5: Guardians" (2015) och nu "Halo infinite".
ââVi har kanske klivit ut ur Bungies skugga pĂ„ sĂ€tt och vis. Med bĂ„de fyran och femman kĂ€ndes det som att vi var tvungna att bevisa nĂ„gonting, att vi som studio behövde sĂ€tta vĂ„r prĂ€gel pĂ„ det, sĂ€ger Steve Dyck vid 343 Industries.
Utamanande vÀrldsbyggande
Master Chief â den karakteristiske supersoldaten med grön drĂ€kt â Ă€r tillbaka. NĂ€r "Infinite" inleds svĂ€var han livlös i rymden, dĂ€r han plockas upp av piloten Fernando Esparza som vĂ€cker honom till liv.
Vad som egentligen har hĂ€nt Chief vet man inte â ett berĂ€ttartekniskt drag för att locka in Ă€ven de spelare som inte har följt serien i 20 Ă„r. Det finns en trĂ„d att följa Ă€ven om man aldrig har spelat ett "Halo"-spel tidigare, hĂ€vdar skaparna.
De första banorna Àr traditionellt linjÀra, men sedan landar Master Chief pÄ Zeta Halo, dÀr en öppen vÀrld vÀntar.
Ănterhake förĂ€ndrar allt
Den hĂ€r gĂ„ngen Ă€r Master Chief Ă€ven utrustad med en Ă€nterhake. FöremĂ„let introduceras direkt vid spelets början. Det kan lĂ„ta som ett enkelt tillĂ€gg, men förĂ€ndrar allt frĂ„n hur och var Master Chief tar sig fram till hur han tar sig an strider. Den kĂ€nns bĂ„de rolig, enkel och naturlig â vilket ironiskt nog innebĂ€r att den var svĂ„r för 343 att fĂ„ till.
ââDet var mycket jobb, men samtidigt â nĂ€r den vĂ€l infördes sĂ„ tyckte alla att det var vĂ€rt det, sĂ€ger Paul Crocker, en av spelets manusförfattare.
Likt det första "Halo", var det tÀnkt att "Halo infinite" skulle slÀppas vid lanseringen av Xbox Series X/S. Men en blek trailer i juli 2020 för spelet skapade osÀkerhet, och 343 fick ytterligare ett Är pÄ sig.
SamarbetslÀge saknas
Under Äret har skaparna bland annat gjort att AI:n pÄ marinkÄrssoldater förbÀttrats, sÄ att de kan följa Chief pÄ Zeta Halo, och infört minibossar.
ââAtt vi fick chansen att ta ett djupt andetag, och fokusera pĂ„ rĂ€tt saker, Ă€r till stor del anledningen till att vi fĂ„r goda recensioner nu, sĂ€ger Crocker.
"Infinite" antyder att det Àr tÀnkt att spelet ska leva vidare. Crocker och Dyck sÀger att det Àr tÀnkt som en grund, med förhoppningen om att det ska kunna uppdateras kontinuerligt de kommande tio Ären. En sak som redan nu Àr utlovad Àr ett samarbetslÀge för berÀttelsen (co-op) som tidigast kommer i maj.
Ăven om det mesta Ă€r nytt Ă€r "Halo infinite" pĂ„ sĂ€tt och vis som att gĂ„ tillbaka till rötterna för 20 Ă„r sedan, ett slags "andlig omstart".
ââMĂ„let var att om "Halo: Combat evolved" hade gjorts i dag, vad hade man gjort? Det var det vi försökte Ă„stadkomma, sĂ€ger Paul Crocker