Koppar och betong – hĂ€r Ă€r berĂ€ttelsen om ”Valvrum”

Vi började vid ”Lyftet”, SkellefteĂ„s omdebatterade samlingsplats pĂ„ torget. Nu fortsĂ€tter Norrans konstrunda och det Ă€r dags att promenera mot en byggnad mĂ„nga passerar dagligen: Stadshuset. Alldeles vid entrĂ©n syns nĂ€mligen ett antal kopparbĂ„gar – men vad Ă€r det egentligen? VĂ€lkommen till konstverket ”Valvrum”.

”Valvrum” passerar mĂ„nga Skelleftebor dagligen – Norran har tagit fram berĂ€ttelsen bakom kopparbĂ„garna.

”Valvrum” passerar mĂ„nga Skelleftebor dagligen – Norran har tagit fram berĂ€ttelsen bakom kopparbĂ„garna.

Foto: Maria Wallin

SkellefteÄ2021-07-04 19:30

Mellan kommunhuset och stadsparken syns de, bĂ„garna. Lika sjĂ€lvklara som asfalten, kullerstenarna, Ă€lven som skymtar lĂ€ngre bort och den tĂ€ta hĂ€cken. Den som stannar upp och iakttar kan fyllas med frĂ„gor – vad Ă€r det för nĂ„gonting? Vad Ă€r tanken bakom? 

Vi har kommit till stopp nummer tvĂ„ i Norrans konstrunda, och svaret pĂ„ funderingarna stavas ”Valvrum”. Det Ă€r namnet pĂ„ verket utanför Stadshuset, och precis som alla nedslag i denna konstvandring handlar det om offentlig konst. Vi börjar dĂ€r – vad innebĂ€r egentligen det begreppet? 

”Valvrum” passerar mĂ„nga Skelleftebor dagligen – Norran har tagit fram berĂ€ttelsen bakom kopparbĂ„garna.
”Valvrum” passerar mĂ„nga Skelleftebor dagligen – Norran har tagit fram berĂ€ttelsen bakom kopparbĂ„garna.

Till vĂ„r hjĂ€lp har vi Anna-Karin Larsson, SkellefteĂ„ konsthall, som assisterat Norran med information om de olika verken. Hon förklarar att gestaltningsuppdrag och offentlig konst Ă€r en del av SkellefteĂ„ konsthalls verksamhet, och vad det blir avgörs till viss del av enprocentsregeln. Den Ă€r en statlig rekommendation, och innebĂ€r att en procent av kostnaden för en nybyggnation avsĂ€tts till konstnĂ€rlig gestaltning.  Verken vi ser i vĂ„rt stadsrum, eller pĂ„ platser som Ă€r öppna för allmĂ€nheten, Ă€r de som brukar benĂ€mnas som offentlig konst. Det kan vara allt frĂ„n mĂ„lningen inne pĂ„ din skola, till statyn som pryder ditt kvarter. 

– Ju tidigare vi kommer in i planeringen desto bĂ€ttre resultat blir det, det vill sĂ€ga att verket blir mer integrerat med miljön, sĂ€ger Anna-Karin Larsson. 

Vi Ă„tervĂ€nder till ”Valvrum”. Allt började 1980. DĂ„ utlyste kulturnĂ€mnden en tvĂ„stegstĂ€vling och sammanlagt inkom 50 idĂ©förslag. Efter fyra dagars sammantrĂ€de hade juryn utsett fem finalister som gick vidare till skissuppdrag. Bland dessa fanns Torgny Larssons bĂ„gar. ”Valvrum” ansĂ„gs överlĂ€gset vid bedömningen. HĂ€r Ă€r ett utdrag ur motiveringen: ”Förslaget karakteriseras av stor skala och stor enkelhet. De runda formerna spelar mot husets vilande, horisontella fasad. Den skiss till markbehandling som ingĂ„r i förslaget vĂ€ckte juryns intresse.”

PÄ marken finns Àven en kompassros i betong.
PÄ marken finns Àven en kompassros i betong.

I det första lĂ€get beskrevs ”Valvrum” som en konstruktion i syrafast, blĂ„tt stĂ„l men nĂ€r verket efter tre Ă„r stod fĂ€rdigt hade stĂ„let av tekniska och ekonomiska skĂ€l ersatts av koppar. Det vi ser idag bestĂ„r av knippen av kopparstĂ€nger, tillverkade av företaget SkellefteĂ„ Rostfria, och liknar ett kryssvalv i ett kyrkorum. Men verket stannar inte bara vid de iögonfallande bĂ„garna – den som vĂ€nder blicken mot marken ser en infĂ€lld kompassros med svart och röd infĂ€rgad betong, som skapats av Betong Sander i BurtrĂ€sk. 

KonstnĂ€ren Torgny Larsson Ă€r född i FinspĂ„ng, och verksam i Stockholm. Han Ă€r utbildad vid Konsthögskolan och i experimentell belysning vid Konstfack. SjĂ€lv beskriver han sitt verk sĂ„ hĂ€r: ”Min idĂ© med valvbĂ„garna och markanlĂ€ggningen Ă€r i motsats till traditionella monument som försöker avbilda eller efterlikna mĂ€nniskan att acceptera rummet som omger henne. BĂ„garna finns i det gaturum dĂ€r mĂ€nniskorna passerar, dĂ€r spelet mellan öppna planen, valvrummen, folksamlingar och mĂ€nniskor i rörelse, tillsammans ger upplevelsen av verket.”

Vad tycker du om ”Valvrum”? NĂ€sta vecka vandrar vi vidare i Norrans konstrunda – dĂ„ besöker vi NordanĂ„ och Barbro Hedströms ”Requiem”.                            

Fakta

SkellefteĂ„ konsthall 

Har ansvar för SkellefteÄ kommuns konstverksamhet, som bestÄr av fyra huvuddelar: utstÀllningar och program, kommunens konstsamling, konstnÀrlig gestaltning enligt enprocentregeln och Meijersamlingen.

SĂ„hĂ€r beskriver SkellefteĂ„ konsthall sig sjĂ€lva: ”MĂ„let med vĂ„r verksamhet Ă€r att medverka i samhĂ€llet genom att öka kunskapen om samtidskonst och att stödja konstnĂ€rligt arbete.”

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!