Mellan kommunhuset och stadsparken syns de, bĂ„garna. Lika sjĂ€lvklara som asfalten, kullerstenarna, Ă€lven som skymtar lĂ€ngre bort och den tĂ€ta hĂ€cken. Den som stannar upp och iakttar kan fyllas med frĂ„gor â vad Ă€r det för nĂ„gonting? Vad Ă€r tanken bakom?
Vi har kommit till stopp nummer tvĂ„ i Norrans konstrunda, och svaret pĂ„ funderingarna stavas âValvrumâ. Det Ă€r namnet pĂ„ verket utanför Stadshuset, och precis som alla nedslag i denna konstvandring handlar det om offentlig konst. Vi börjar dĂ€r â vad innebĂ€r egentligen det begreppet?
Till vÄr hjÀlp har vi Anna-Karin Larsson, SkellefteÄ konsthall, som assisterat Norran med information om de olika verken. Hon förklarar att gestaltningsuppdrag och offentlig konst Àr en del av SkellefteÄ konsthalls verksamhet, och vad det blir avgörs till viss del av enprocentsregeln. Den Àr en statlig rekommendation, och innebÀr att en procent av kostnaden för en nybyggnation avsÀtts till konstnÀrlig gestaltning. Verken vi ser i vÄrt stadsrum, eller pÄ platser som Àr öppna för allmÀnheten, Àr de som brukar benÀmnas som offentlig konst. Det kan vara allt frÄn mÄlningen inne pÄ din skola, till statyn som pryder ditt kvarter.
â Ju tidigare vi kommer in i planeringen desto bĂ€ttre resultat blir det, det vill sĂ€ga att verket blir mer integrerat med miljön, sĂ€ger Anna-Karin Larsson.
Vi Ă„tervĂ€nder till âValvrumâ. Allt började 1980. DĂ„ utlyste kulturnĂ€mnden en tvĂ„stegstĂ€vling och sammanlagt inkom 50 idĂ©förslag. Efter fyra dagars sammantrĂ€de hade juryn utsett fem finalister som gick vidare till skissuppdrag. Bland dessa fanns Torgny Larssons bĂ„gar. âValvrumâ ansĂ„gs överlĂ€gset vid bedömningen. HĂ€r Ă€r ett utdrag ur motiveringen: âFörslaget karakteriseras av stor skala och stor enkelhet. De runda formerna spelar mot husets vilande, horisontella fasad. Den skiss till markbehandling som ingĂ„r i förslaget vĂ€ckte juryns intresse.â
I det första lĂ€get beskrevs âValvrumâ som en konstruktion i syrafast, blĂ„tt stĂ„l men nĂ€r verket efter tre Ă„r stod fĂ€rdigt hade stĂ„let av tekniska och ekonomiska skĂ€l ersatts av koppar. Det vi ser idag bestĂ„r av knippen av kopparstĂ€nger, tillverkade av företaget SkellefteĂ„ Rostfria, och liknar ett kryssvalv i ett kyrkorum. Men verket stannar inte bara vid de iögonfallande bĂ„garna â den som vĂ€nder blicken mot marken ser en infĂ€lld kompassros med svart och röd infĂ€rgad betong, som skapats av Betong Sander i BurtrĂ€sk.
KonstnĂ€ren Torgny Larsson Ă€r född i FinspĂ„ng, och verksam i Stockholm. Han Ă€r utbildad vid Konsthögskolan och i experimentell belysning vid Konstfack. SjĂ€lv beskriver han sitt verk sĂ„ hĂ€r: âMin idĂ© med valvbĂ„garna och markanlĂ€ggningen Ă€r i motsats till traditionella monument som försöker avbilda eller efterlikna mĂ€nniskan att acceptera rummet som omger henne. BĂ„garna finns i det gaturum dĂ€r mĂ€nniskorna passerar, dĂ€r spelet mellan öppna planen, valvrummen, folksamlingar och mĂ€nniskor i rörelse, tillsammans ger upplevelsen av verket.â
Vad tycker du om âValvrumâ? NĂ€sta vecka vandrar vi vidare i Norrans konstrunda â dĂ„ besöker vi NordanĂ„ och Barbro Hedströms âRequiemâ.