Prisade musiker bjöd pÄ finstÀmd konsert

Nyligen spelade duon Sanna och Lovisa pÄ Sara kulturhus. Norrans recensent Jan Tarras Wahlberg var pÄ plats.

Sanna Lundberg och Lovisa Wangby

Sanna Lundberg och Lovisa Wangby

Foto: Jan Tarras Wahlberg

Recension2023-11-20 16:06
Det hĂ€r Ă€r en recension. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

De presenterade den egna kompositionen ”Fyren” som de skrev ute pĂ„ Bottenviken förra hösten. I verket fĂ„ngar de tonernas möten med fĂ„gelskĂ„dare frĂ„n Yorkshire, mossors mysterier i en kvinnas fokus ute pĂ„ ön. 

För min del uppskattar jag duons egna folkmusik kompositioner allra mest. HĂ€r finns potential. Fiolen i Sanna Lundbergs hĂ€nder och Lovisa Wangbys mörka cello fyller i som i ett kvĂ€de en vĂ€djan. TillĂ€gnat fyrvaktaren Thomas för oss musiken lĂ„ng över vattnet, tonerna lyser upp en vĂ€g till folkmusikens lĂ€tt melankoliska rötter. Som ett rop en vĂ€djan om fred och gemenskap frĂ„n en enslig utgĂ„ngspunkt i Bottenviken för de tvĂ„ stĂ€mmorna oss mot nya musikaliska mĂ„l. 

I duons andra folkmusik slinga ”Fulingen” tar cellon sin mörka ton och vi befinner oss plötsligt i ett rum av dans, liv och kiv nĂ€r fiolen tar vid Det kĂ€nns ursprungligt, toner som bĂ€r över land och hav och som ocksĂ„ bĂ€r genom Ă„rhundradena. Det Ă€r i folkmusiken och i Sannas och Lovisas egna kompositioner som musiken lyfter och dĂ€r de tar ut svĂ€ngarna och tonerna utvecklar sin potential. 

Cello och violin ger mersmak men som Lovisa mycket riktigt konstaterade vimlar det inte av tonsĂ€ttningar för denna konstellation. Det Ă€r dĂ€rför vi bjuds pĂ„ ryssen Gliere en av gamla Rysslands kompositörer med rötter i Kiev. 

Sanna Lundberg och Lovisa Wangby
Sanna Lundberg och Lovisa Wangby

I preludiet anas det ryska vemodet, mörka strĂ„kdrag frĂ„n Lovisas cello ackompanjerar fiolens fasta rytm. I andra satsen anas Ă„ter en koppling till folkmusiken lite gladare, som en picknick ute i det gröna dĂ€r kraften i folkmusiken anas. Gliere vĂ€xlar mellan det uppspelta ett lugn som en stilla flytande Don. För att vara första gĂ„ngen som duon upptrĂ€der blir jag imponerad. 

Ett framförande som dröjer sig kvar Ă€r norrmannen Germund Larsen stycke Tröstesang. Lovisa trĂ€ffade och spelade med honom nĂ€r hon studerade i Norge. HĂ€r möter vi ett modernt tonsprĂ„k Breda strĂ„kar och ett tema som kĂ€nns sĂ„ bekant. Som en ballad nĂ€ra en visa, kĂ€nns som att jag vill sĂ€tta ord till tonerna. 

Under kvĂ€llen bjuds vi pĂ„ inventioner av JS Bach i fyra satser men i en nĂ„got ovĂ€ntat ordning mellan dur och moll. Mjukt och elegant lĂ„ngsamma satser med en lugn och trygg rytm. Stycken som krĂ€ver hög nĂ€rvaro i samspelet. Det blir oerhört naket och samspelet mĂ„ste sitta exakt. 

Sanna Lundberg och Lovisa Wangby
Sanna Lundberg och Lovisa Wangby

Vi fÄr ocksÄ bekanta oss med Beethovens duo nr 1 för klarinett och fagott, men som av duon Sanna och Lovisa glatt transkriberats till fiol och cello. VÄgat och krÀver stora insatser. HÀr kunde kanske mer tid öka möjligheten att ta ut svÀngarna pÄ samma sÀtt som de gör i folkmusiken.

För min del uppskattar jag duons egna folkmusik kompositioner allra mest. HÀr finns potential.

Fakta

"Musikerna Sanna Lundberg, violinist, och Lovisa Wangby, cellist, Ă€r bĂ„da uppvuxna i SkellefteĂ„ och Ă€r nu verksamma i Göteborg respektive Östersund. De Ă€r bĂ„da medlemmar i vokalensemblen Vidda, och har nyligen bildat en strĂ„kduo”.

År 2022 fick de ett stipendie som innebar tvĂ„ veckors Residence i fyrvaktarbostaden pĂ„ Stora FjĂ€derĂ€gg. Inspiration som lett till egna kompositioner.