Mammans familj kommer frĂ„n Tornedalen, pappans frĂ„n Ă nĂ€set. I köket hos faster i Ă nĂ€set fanns bonaden âFröjden eder med bĂ€vanâ som tĂ€nkesprĂ„k för att man inte skulle förhĂ€va sig. Cecilia tillbringar sin barndom i den trygga radhuslĂ€ngan med förĂ€ldrar frĂ„n 68-generationen, âen tillvaro med Bamsetidningar, lego och Ă€lgkött frĂ„n morfars jaktlagâ. Tanken om att lĂ€mna Norrland för att framtiden finns söderut, vĂ€cks tidigt hos henne, men det innebĂ€r ocksĂ„ att hon alltid lĂ€ngtar hem. âMan mĂ„ste jobba pĂ„, inte se sig om. Leva som om man kunde komma undan. Sig sjĂ€lv, sin historia och sitt öde. â
Hon skriver med en vemodig ton om livet och döden, om slÀktens öden och om sjukdomar som gör det svÄrt att andas. Mormor var inlagd pÄ SandtrÀsk sanatorium i flera Är för tuberkulos och sjÀlv blir hon covidsmittad och sjuk. Livet Àr skört. Potatisens betydelse för överlevnad var djupt grundad i förÀldragenerationen.
Jag kĂ€nner igen mig, man alltid fick med sig en sĂ€ck potatis nĂ€r man varit hemma. BerĂ€ttelsen Ă€r skriven i korta episoder pĂ„ en halv sida och skimrar som hennes âminnesstenarâ. âAtt skriva sitt ursprung Ă€r att skapa en berĂ€ttelse om tillblivelse.[âŠ] Den jag till sist blev och den jag varâ. Den Ă€r mer en memoar Ă€n roman och det hade varit intressant om hon skrivit mer om de kulturella skillnaderna mellan slĂ€kterna som aldrig trĂ€ffades, nĂ„got man anar i texten.