Recension: Så bra är årets sommarteater ”Sound of musicals”

En resa genom musikalernas historia ackompanjerat av ett imponerade liveband. ”Sound of musicals” sprider precis den känsla som en sommarteater ska göra – det är uppsluppet, sprudlande och med ett välplacerat allvar som ibland glimtar fram.

Sång. Elin Ström, Knut-Sigurd Bygland och David Andersson bjöd på svenska versioner av populära musikallåtar. Foto: Patrick Degerman.

Sång. Elin Ström, Knut-Sigurd Bygland och David Andersson bjöd på svenska versioner av populära musikallåtar. Foto: Patrick Degerman.

Foto: Foto: Patrick Degerman.

Not Found2017-06-18 23:33

Västerbottenteaterns sommarproduktioner är ett storslaget kulturinslag i Skelleftesommaren. Uppsättningarna definieras av påkostade scenografier, ett myller av skådespelare och ofta en Västerbottnisk version av en klassiker. 2015 var det premiär för Victor Hugos mångbottnade historia om Quasimodo i 1400-talets Paris. "Ringaren i Notre Dame" spelades under två somrar och bjöd på en rekordstor satsning.

I år har Västerbottenteatern valt att gå en annan väg. Istället för komplexiteten i "Ringaren" bjuder teatern på "Sound of musicals" – ett potpurri av musikalpärlor.

Den stora ensemblen i tidigare sommarteatrar har bytts ut till tre huvudrollsinnehavare, scenografin är mindre, men likväl otroligt mysig och stämningsfull, och det handlar inte om en traditionell berättelse utan snarare om en konsertteater.

Knut-Sigurd Bygland, David Andersson och Elin Ström sätter tonen direkt. På premiärdagen hänger regnet i luften, men så fort stroferna ur "Wilkommen" från musikalen "Cabaret" sprider sig längs bänkraderna skingras molnen, både bokstavligt och bildligt talat.

Under två timmar guidar de publiken genom vår musikalkantade historia. 31 låtar från 17 musikaler, från "Teaterbåten" anno 1920-tal till "Kinky boots" från 2012. Bygland, Andersson och Ström spelar tillspetsade versioner av sig själva och knyter ihop låtarna med personliga anekdoter och fakta om de olika musikalerna, men också om de lokala uppsättningarna. Visste du till exempel att när "Cabaret" spelades i Lycksele, då stal någon skådespelarnas korsetter?

Innan premiären fanns farhågorna där – hur kommer "Sound of musicals" att stå sig i jämförelse med de tidigare, betydligt mer generösare, sommarproduktionerna? Väldigt bra, visar det sig. På många sätt är uppsättningen en perfekt sommarteater. Den fokuserar på glädje, på allsång och låtpärlor som de flesta har en relation till. Ibland blir det lite för klämkäckt för undertecknad, men å andra sidan finns det ett par allvarliga passager för att väga upp. Som uppmärksammandet av de människor som just nu flyr för sina liv, och liknelsen till hur Kristina från Duvemåla var i samma situation i 1800-talets Sverige.

Om första akten är lite mer trevande, så bjuder andra akten på en explosion. Fantastiska låtar från "Hair" och "Jesus christ superstar" inleder och allting avslutas i en ABBA-kavalkad. Du behöver inte vara en musikalfantast för att stampa takt, det är ett som är säkert.

Innan premiären fanns farhågorna där – hur kommer Sound of musicals att stå sig i jämförelse med de tidigare sommarproduktionerna?

undefined
Sång. Elin Ström, Knut-Sigurd Bygland och David Andersson bjöd på svenska versioner av populära musikallåtar. Foto: Patrick Degerman.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om