1966 spelade Henry Diltz i folkrockbandet Modern Folk Quartet och bodde i Laurel Canyon i Los Angeles. PÄ en turné köpte han en billig kamera pÄ en second hand-butik och tog bilden som fick honom att inse sitt kall: nÀr hans band sprÀngde ett gammalt basfodral med smÀllare ute i New Mexikos öken.
ââJag blev fotograf nĂ€r jag sĂ„g den projicerad pĂ„ en vĂ€gg i mörkret. SjĂ€lvklart var publiken full av mina stenade hippievĂ€nner, vi musiker rökte lite av Guds ört, du vet? Det gjorde att bilderna sĂ„g bĂ€ttre ut ocksĂ„, sĂ€ger Henry Diltz som i dag Ă€r 83 Ă„r.
Tillsammans med Pattie Boyd kommer fotoveteranen till Sverige för att visa sina bilder i utstĂ€llningen "Midsummer magic" i Uppsala â och sjĂ€lva uppleva den svenska midsommaren.
Under ungdomsÄren fotograferade Henry Diltz sina vÀnner Neil Young, The Eagles, Stephen Stills, David Crosby, Joni Mitchell och Mama Cass, som började anvÀnda hans bilder för promotion och skivomslag. Han blev Àven Woodstocks officiella fotograf, och kunde dokumentera Jimi Hendrix backstage.
Legendariskt The Doors-omslag
The Doors anlitade honom för ett skivomslag, men bandet hade inga idéer eller ens en titel till skivan. Keyboardisten Ray Manzarek nÀmnde dock att han hade kört förbi nÄgot som hette Morrison Hotel.
ââDet hĂ€r var ett stĂ€lle för "winos" (fattiga vinalkoholister reds anmĂ€rkning) och rummen kostade 2,50 dollar, minns Henry Diltz.
ââVi gick in i lobbyn men killen vid receptionen sade att vi inte fick fota utan tillstĂ„nd av Ă€garen, som var en kĂ€nd skum hyresvĂ€rd. Först gick vi ut till framsidan eftersom de inte kunde stoppa oss om vi Ă€r pĂ„ gatan. DĂ„ sĂ„g jag ett ljus genom fönstret och insĂ„g att det var hisslampan, vilket betydde att killen lĂ€mnat sin plats. SĂ„ de sprang in igen och jag fotograferade dem pĂ„ fem minuter. Sedan sa Jim Morrison "vi tar en drink" eftersom klockan var runt fyra pĂ„ eftermiddagen, sĂ€ger Henry Diltz.
ââMin stil Ă€r "flugan pĂ„ vĂ€ggen", förklarar Henry Diltz. Jag gillar att dokumentera och observera. Jag anvĂ€nder inte en studio eller extra ljussĂ€ttning. Jag vill se det riktiga livet. Jag Ă€r musiker och musiker gillar att hĂ€nga.
Brittiska Pattie Boyd, 78, började som fotomodell pÄ 60-talet och förstod efterhand att hon ville bli fotograf. Hon har varit gift med bÄde George Harrison i Beatles och Eric Clapton, och varit inspiration till nÄgra av deras största hits. Men mÀnnen har ocksÄ varit inspirationskÀllor i hennes fotografier. Som den kÀnda bilden pÄ henne och George Harrison i en trÀdgÄrd av rosor frÄn 1968.
ââVi kom tillbaka frĂ„n Indien med resten av Beatles och den sommaren var jag vĂ€ldigt glad för att mina rosor hade börjat blomma. Jag stĂ€llde upp min kamera pĂ„ ett stativ och bad George att stĂ„ tillsammans med mig. Jag stĂ€llde in en timer och sen stod vi dĂ€r och vĂ€ntade, vĂ€ntade och vĂ€ntade för att det skulle klicka. George blev förstĂ„s uttrĂ„kad och tittade bort och dĂ„ klickade kameran, sĂ€ger Pattie Boyd.
Varje foto en intim relation
TT: Vem har varit svÄrast att fotografera genom Ären?
ââKanske Eric (Clapton reds anmĂ€rkning). Han blev alltid irriterad för att jag tog sĂ„ mĂ„nga bilder av honom. Varje dag och varje natt, för att jag tyckte att han var sĂ„ vacker, sĂ€ger Pattie Boyd och skrattar.
Utöver utstÀllningen i Botaniska trÀdgÄrden i Uppsala arbetar Boyd just nu med att vÀlja ut bilder till en kommande fotobok om sitt liv, som skildrar hennes egen modell- och fotograf-karriÀr.
ââJag tycker om att kommunicera med personen, sĂ„ att det Ă€r som en förlĂ€ngning av ett samtal. Det Ă€r intima foton pĂ„ grund av relationen mellan mig och personen jag fotograferar, sĂ€ger Pattie Boyd.