Svensken Elow Nilson, frivillig i franska frÀmlingsregionen och Sarah Macnaughtan, skotsk hjÀlparbetare. De Àr tvÄ av de mÀnniskor genom vilka författaren och historikern Peter Englund skildrade första vÀrldskriget. Han hade lÀst deras brev, dagböcker, memoarer och tidningar. I stÀllet för att anvÀnda mÀnniskor som exempel under olika historiska skeenden, som historiker kanske vanligen gör, gjorde han dem till sjÀlva huvudsaken.
Den Àventyrslystne Elow Nilson, 19 Är, frÄn Gustavsberg, sÀsongsarbetar pÄ hotell i Paris dÀr han upplever sjÀlva krigsutbrottet den 2 augusti 1914. Nilson skriver hem och berÀttar om den aggressiva förstörelsen av den tyskÀgda mjölkbutiken pÄ andra sidan gatan. En bÀrsÀrkagÄng som tar fem minuter. Hur fort kan stÀmningen i en stad Àndras?
Ulrika Knutson hyllade de fyra böckerna i sviten "Krigets skönhet och sorg" som "ett poetiskt storverk" och enligt Kaj Schueler i Svenska Dagbladet hade Peter Englund "verkligen lyckats skriva historia pÄ ett nytt sÀtt".
Bortom klichéer
Ăven i sina tidigare böcker om krig, som "OfredsĂ„r" och "Poltava", hade han Ă„tminstone delvis Ă€gnat sig Ă„t "historia pĂ„ marknivĂ„" som han uttrycker det. Vad var det dĂ„ som fick honom att nu skildra ett krig enbart utifrĂ„n en rad enskilda individer? I sitt eget förord lyfter Peter Englund fram ambitionen att komma under och bortom förstelnade klichĂ©er.
ââEtt enkelt svar Ă€r att komplexiteten i sĂ„dana hĂ€r hĂ€ndelser, den trĂ€der bara fram pĂ„ individnivĂ„. Det Ă€r nĂ€r du gĂ„r in nĂ€ra pĂ„ hur mĂ€nniskor reagerar, tĂ€nker och handlar, det Ă€r dĂ„ du ser hur oerhört komplicerat det kan vara. MĂ€nniskor reagerar pĂ„ oförutsĂ€gbara och ibland motsĂ€gelsefulla vis, sĂ€ger han.
Sarah Macnaughtan, 49, arbetar först som hjÀlparbetare i Belgien men blir vad man i dag skulle kalla för utbrÀnd. UtifrÄn framstÄr hon som en klassisk patriot som nu börjar resa runt pÄ arbetsplatser och argumentera för kriget, men nÀr Peter Englund lÀste hennes dagböcker sÄg han nÄgot helt annat: hennes tvivel.
TT: PÄ det meningsfulla i att gÄ ut i krig?
ââInte det, men pĂ„ om det Ă€r rĂ€tt, "kommer vi verkligen att lyckas?". Det finns ett element av tvivel generellt, nĂ€stan depression som inte finns i hennes officiella jag.
Ulrika Knutson konstaterade i Expressen att lÀsaren fÄr möta första vÀrldskriget i ögonhöjd i stÀllet för att zooma in lite frÄn ovan. Peter Englund har i sin tur förklarat att han ville skildra en stor historisk hÀndelse "enbart underifrÄn" och utan ett övergripande narrativ.
I sitt tacktal efter att han fÄtt MÄrbackapriset 2018 förklarade han att han försökt undersöka om Walter Benjamin hade haft rÀtt. Gick det att "i analysen av de smÄ, enskilda ögonblicken upptÀcka det totala hÀndelseförloppet i kristallform"?
ââNĂ€r du ser hur mĂ€nniskor agerar under extrem press, dĂ„ blir vissa drag hos samhĂ€llen och organisationer tydligare. Till och med dolda drag gĂ„r i dagen under extrema förhĂ„llanden.
StratosfÀrisk position
Betyder det att Peter Englund har lĂ€mnat ovanifrĂ„nperspektivet? Han lĂ„ter nĂ€stan lite förtörnad över frĂ„gan: Under vĂ„ren har han skrivit flera artiklar i Dagens Nyheter om kriget i Ukraina utifrĂ„n en mer stratosfĂ€risk position â sĂ„ nej. Det ena utesluter inte det andra.
I nĂ€sta bok Ă€r dock individperspektivet Ă€nnu mer radikalt. "Onda nĂ€tters drömmar. November 1942 och andra vĂ€rldskrigets vĂ€ndpunkt i 360 korta kapitel" kommer i augusti. DĂ€r skildrar Peter Englund den mĂ„nad dĂ„ andra vĂ€rldskriget vĂ€nde genom att gĂ„ nĂ€ra ett 40-tal personer som sjĂ€lva inte kunde ha den överblicken â sju av dem skulle dessutom snart vara döda. Ambitionen har varit att se tillvaron som de sĂ„g den dĂ€r och dĂ„ â utan historiens facit.
TT: Ăr det nĂ„gon som har berört dig extra starkt?
ââDet Ă€r lite som att frĂ„ga "vilket barn tycker du mest om?". Jag utgĂ„r frĂ„n personliga texter som de hĂ€r personerna har efterlĂ€mnat. Att dĂ„ sitta med de hĂ€r texterna som Ă€r oerhört kĂ€nsliga, ibland vĂ€ldigt intelligenta, det Ă€r som att sitta framför en mĂ€nniska och höra henne prata, och sedan veta att inom ett halvĂ„r Ă€r den hĂ€r mĂ€nniskan död, sĂ€ger han.
ââDet kan verkligen efterlĂ€mna en kĂ€nsla av oerhörd förlust, denna fantastiska mĂ€nniska som det inte kommer att bli nĂ„got av, som bara kommer att försvinna.