NÀr Jon Fosse tÀnker tillbaka pÄ sin barndoms landskap invid Hardangerfjorden Àr minnena mÄlade i ljus och mörker: han ser bilder framför sig av ett nattsvart landskap, med vÄgornas brus i bakgrunden, dÀr enstaka gatlyktor bildade smÄ punkter av ljus.
ââDet Ă€r ett vackert, starkt och vĂ€ldigt mĂ€ktigt landskap. Om man Ă€r mottaglig för intryck gĂ„r det inte att undgĂ„ att bli pĂ„verkad av det, sĂ€ger Jon Fosse pĂ„ ett hotell i Stockholm som han valde eftersom det ligger invid havet.
Landskapet Àr framtrÀdande i hans senaste storverk, den sju delar lÄnga "Septologin", som kretsar kring tvÄ dubbelgÄngare med samma namn: Asle. BÄda Àr konstnÀrer och bÄda har haft problem med spriten. Men en av dem kollapsar till slut. Temat kring ljus och mörker gÄr igen i den ene Asles tankar om Gud, konsten och livet.
ââAsle Ă€r vĂ€ldigt upptagen av att bilder ska ha ett slags ljus i sig, sĂ€ger Jon Fosse, som menar att ljuset bara kan synas om det ocksĂ„ finns mörker i tavlan, likt gamla ikonbilder.
KÀnslig för intryck
Det Àr för sin dramatik som Jon Fosse Àr kanske mest kÀnd. Hans pjÀser har tolkats över tusen gÄnger över hela Europa, och under mÄnga Är turnerade han runt till de olika uppsÀttningarna. Han reste ensam med en flaska whisky i bagaget.
ââDet var mitt sĂ€llskap och det hjĂ€lpte mig. Men efter ett tag drack jag för mycket. Och dĂ„ klarade jag inte att skriva lĂ€ngre, det har med precisionen att göra, sĂ€ger han och berĂ€ttar rĂ€ttframt att det nu Ă€r tio Ă„r sedan han slutade med alkoholen.
Strax dÀrpÄ konverterade han ocksÄ till katolicismen.
Det kringflackande livet passade honom illa pÄ flera sÀtt. Jon Fosse Àr kÀnslig för intryck och för mÀnniskors sÄrbarheter. Han ser aldrig pÄ tv, lyssnar inte pÄ radio och undviker folksamlingar.
ââDet Ă€r en högkĂ€nslighet. SĂ„ jag avskĂ€rmar mig och lever tillbakadraget, sĂ€ger han.
Som en motvikt till den mer intensiva dramatiken ville Fosse skriva en "lĂ„ngsam prosa", och i "Septologin" vĂ€ller orden fram över mer Ă€n tusen sidor. Handlingen planerade han inte â att skriva utifrĂ„n en plan tycker han Ă€r "ointressant".
ââJag sĂ€tter mig alltid bara ner och börjar, och sĂ„ lyssnar jag mig fram. Jag har varit författare i över 40 Ă„r nu och skrivandet fascinerar mig Ă€nnu mer Ă€n förut, och det Ă€r just för att jag vet inte vad som sker.
Varianter av liv
I böcker som "Sömnlösa" och "Det Àr Ales" förekommer samma personer som i "Septologin", dÀr finns en Asle, och Àven dÀr handlar det om parallella liv. Jon Fosse har en tendens att skriva om par, för balansens skull, sÀger han men undrar sjÀlv varifrÄn dubbelgÄngartemat kom.
MÄnga av personerna i hans böcker Àr ensamma, men samtidigt bundna till varandra.
ââJa, det tror jag stĂ€mmer. De Ă€r ensamma och tillsammans likavĂ€l. Det Ă€r nĂ„got jag inte riktigt kan förklara. Jag kan förklara vĂ€ldigt lite om min prosa, och vill inte göra det heller. Jag upplever ofta att lĂ€sare kan min diktning mycket bĂ€ttre Ă€n jag, sĂ€ger han ödmjukt.
PĂ„ samma sĂ€tt som Asle och Asles medvetanden glider samman smĂ€lter nutid och dĂ„tid ihop â till exempel i minnen av Asles döda fru Ales. Jon Fosse menar att hela romanen utspelas i ett "utdraget nu". Han jĂ€mför den ocksĂ„ med det ögonblick inför döden dĂ„ vissa menar att hela ens liv passerar revy.
ââ"Septologin" Ă€r varianter av ett liv som blandas samman och passerar förbi.
Komplexa mÀnniskor
De mĂ„nga omtagningarna Ă€r utmĂ€rkande för Fosses stil, de Ă€r sprungna ur hans musikintresse. Och om Jon Fosse Ă€r svĂ€vande kring verkets mening Ă€r han bestĂ€md kring hur texten ska lĂ„ta â inte ett kommatecken fĂ„r sitta fel. Med en reservoarpenna blir det Ă€nnu lĂ€ttare att lyssna in, sĂ€ger han, och börjar initierat tipsa om pennmĂ€rken.
Repetitionerna Àr ocksÄ ett sÀtt att fÄ in de pauser han ofta har i sina pjÀser.
ââNĂ„gon sĂ€ger nĂ„got och avbryter sig mitt i, det blir tyst. Det Ă€r lĂ€tt i ett teaterstycke, men man kan inte göra pĂ„ samma sĂ€tt i en roman, sĂ€ger han.
Han anvĂ€nder mĂ„nga men okomplicerade ord â sjĂ€lv kallar han det ett "bassprĂ„k". Jon Fosse skriver om det lokala livet, och det brukar framhĂ„llas att hans romaner handlar om "vanliga", "enkla" mĂ€nniskor, men de begreppen protesterar han alltid mot.
ââDe jag skriver om Ă€r lika komplexa som alla andra mĂ€nniskor. Man Ă€r inte enkel för att man inte kan ett akademiskt sprĂ„k, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
ââAlla mĂ€nniskor Ă€r vanliga och alla Ă€r unika, det Ă€r i det som mĂ€nniskovĂ€rdet ligger. Ett gott diktverk ska vara just sĂ„, det ska inte likna nĂ„got annat och det ska vara universellt och kunna tala till alla.