Var är alla recensioner?

Märklig trend. Krönikören Carl Brännström ifrågasätter spelutgivarnas sätt att kontrollera sina recensenter.

Foto: Foto: Norrans redaktion

Kultur och Nöje2015-09-07 19:15
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ett av höstens i särklass mest efterlängtade spel är "Metal gear solid V: The phantom pain". Dagarna innan premiären dök de första recensionerna upp och det är ingen överdrift att säga att de flesta kritiker verkar ha fört en inbördes tävlan i vem som kan tränga in flest superlativ på kortast möjliga spaltutrymme. Kul, såklart, att spelet kammar hem finfina betyg. Tråkigt bara att det totala antalet recensioner fortfarande är såpass få, även flera dagar efter premiären, och att anledningen är utgivarens ovilja att skicka ut recensionsexemplar i tid.

Istället för recensionsexemplar bjuds utvalda redaktioner in till så kallade recensionsresor. Dessa innebär att kritiker flygs in till ett och samma ställe där de under ordnade former får lira ett visst spel i x antal dagar. Det är ett effektivt sätt för utgivarna att kontrollera hela processen och samtidigt ha möjlighet att införa diverse restriktioner och klausuler för recensenterna.

I fallet "Metal gear solid V" har det på sociala medier ventilerats att kritikerna som bjöds in av utgivaren Konami knappt hann spela färdigt spelet, och inte heller tilläts skriva om vad som helst. Till exempel att spelet innehåller mikrotransaktioner.

Den växande trenden med recensionsresor, embargon och idel vägran att skicka ut recensionsexemplar i tid är tröttsam och skadlig för förtroendet, både mellan utgivare och spelmedia som spelmedia och konsumenter. "Metal gear solid V: The phantom pain" är det senaste i raden av exempel på den här sortens trista hantering.

Spelet är ute och väntar du fortfarande på en recension från din favoritskribent får du sannolikt vänta ytterligare ett tag, för favoritskribenten (som inte åkte på recensionsresan) har lagt vantarna på spelet precis samtidigt som dig.

Carl Brännström