Kommer du ihåg "Voodoo Vince"?Släpptes 2003 till Xbox. Ett plattformsspel med en charmig voodoo-docka i huvudrollen som - tyvärr - aldrig blev någon kommersiell succé. I dagarna läste jag en nyhet att Microsoft övergett varumärket. Den modiga lilla dockan är med andra ord borta, stendöd, och hans öde är talande även för genren han levde i.
3D-plattformare är idag mer eller mindre raderade från spelkartan. Visst, vi har fortfarande "Super Mario", men utöver den rundnätta rörmokaren utgörs karaktärsgalleriet i spel mestadels av arga, sammanbitna karlar med snagg och kraftig käklinje. Marknaden för kulörta plattformsäventyr har fått ge vika fullständigt för mastiga, våldsamma actionspel och storslagna rollspel.
Mellan 1997 och 2005var läget annorlunda. När "Super Mario 64" släpptes blev 3D-plattformare det hetaste du kunde lira. Plötsligt ville alla stora utvecklare ha sin egen plattformshjälte. Rare pumpade ur sig pärlor som "Banjo-Kazooie", "Donkey Kong 64" och "Conker a bad fur day". Sony svarade med "Ape escape", "Crash bandicoot" och "Spyro the Dragon". Under Playstation 2- och Xbox-eran fick vi stifta bekantskap med ytterligare nya, älskvärda karaktärer i "Jak & Daxter", "Psychonauts", "Ratchet & Clank" och redan nämnda "Voodoo Vince".
Runt 2005 var genren dock på svanesång. Populära actionspel som Grand Theft Auto 3 hade blivit en ledstjärna för vad utvecklare borde sträva efter. De stora pengarna låg inte i 3D-plattformare utan i actiongenren.
Idag är 3D-plattformarebara en skugga av vad de var för 15 år sedan. Något som gamla Playstation-stofiler som undertecknad minns med ett nostalgiskt, alltjämt vemodigt leende på läpparna. Samtidigt tror jag inte att det skulle vara omöjligt att tjäna pengar på att släppa ett riktigt 3D-plattformsäventyr 2015. Suget lär definitivt finnas, inte minst när marknaden känns så mättad på action. Det gäller bara att någon utvecklare vågar ta risken. Och däri ligger förstås problemet - för idag är det få som gör det.