Tre grymma konferenser

Bjöd på spel-nyheter. Krönikören Carl Brännström listar årets tre bästa presskonferenser från världens största spelmässa E3.

Foto: Casey Rodgers.

Foto: Casey Rodgers.

Foto: Foto: Casey Rodgers.

Kultur och Nöje2015-06-22 19:15
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Världens största spelmässa, E3, är över för denna gång. Det är ingen överdrift att säga att årets upplaga varit helt briljant. Vi har strösslats med mängder och åter mänger av heta utannonseringar och nyheter och jag tänkte lista de tre bästa presskonferenserna från förra veckan.

3. Bethesda

Utgivaren och utvecklaren bakom spelserier som "The elder scrolls" och "Fallout" hade massor av godis att bjuda på. Vi fick se en lång och matig spelsekvens från nya "Doom" och en efterlängtad utannonsering i form av "Dishonored 2". Mest uppmärksamhet fick såklart "Fallout 4", som minus styltiga animationer och en del smetiga texturer ser väldigt lovande ut. Som dessutom släpps redan i höst. Fantastiska nyheter.

2. Microsoft

Det var jämnt lopp mellan Microsoft och Sony. Microsoft öste på med hur mycket som helst; nytt "Rare"-spel, "Gears of war 4", "Forza motorsport 6", "Mass effect: Andromeda" och "Rise of the Tomb Raider", bara för att nämna ett axplock. Bästa nyheten var dock att Xbox One blir bakåtkompatibel. Med andra ord kommer Xbox 360-titlar att fungera på konsolen och därmed lär mängden snikna remasters minska.

1. Sony

Playstation-utvecklaren hade på förhand försökt tona ner förväntningarna på årets presskonferens. Med det sagt levererade Sony en av sina bästa E3-konferenser på flera år med närmast osannolika utannonseringar. Dels fick vi se ett återuppståndet "The last guardian". Än mer oväntat (och glädjande) var avtäckandet av "Shenmue 3" och en nyversion av unisont hyllade "Final fantasy VII". Lägg sedan till att "Horizon: Zero dawn" var det läckraste konsolspelet vi sett hittills och att "Uncharted 4" ser hur mumsigt ut som helst och det står klart att snacket om att ha nedtonade förväntningar var ett rent PR-trick.

Carl Brännström

Foto: Casey Rodgers.
Foto: Casey Rodgers.