År 1975 slog Elsa Agélii igenom i utställningen "Verkligheten sätter spår", där hon deltog med en serie dagboksbroderier, "Gladbitar". På 1970-talet var hon Britta Marakatt-Labbas lärare i Fri textil. 1993 startade hon Täcklebo Broderiakademi, idag med över 1100 medlemmar. Åren 1996 till 1999 innehade hon en professur vid högskolan för design och konsthantverk i Göteborg.
2006 initierade hon projektet "Bilder kring vatten och öken", ett broderisamarbete med bykvinnor och skolflickor i Rajasthan, Indien. Projektet lever vidare med stöd av yngre krafter i vänföreningen Mahilas Vänner.
Elsa Agélii är bland annat representerad vid nationalmuseum. Till FN-huset, New York, har hon utfört en offentlig utsmyckning. I MAN:s samlingar finns två centrala verk, "Självporträtt med säl" och "Den mörka systern – Vreden".
I "Självporträtt med säl", 1988, ser porträttets jag vad människans övergrepp på naturen för med sig. Hon inser, som Sara Lidman: "Att det fanns ett sam-vett i naturen som höll ihop allt - att varje enskild varelse löd en lag som utgick från det hela."
"Den mörka systern – Vreden", 1993, inleder serien "I orons tid". Här bearbetar Agélii rapporterna från 1990-talets övergrepp på Balkan. "Den mörka systern" bär inom sig krigets alla fasor. Där själva kärleken skändas. Samtidigt står hon upp som vredens och hämndens gudinna.
Elsa Agélii är en uppskattad kursledare med mottot "Med nål och tråd för en bättre värld." Hösten 2000 höll hon en fullbokad helgkurs, "Stygnmagi", på Edelviks folkhögskola. Deltagarna inbjöds med tillropet: "Låt smålapparna dansa omkring likt figurer i rörelse. Eller likt tankar och känslor. Lämna rymd – tomrum mellan dem. Förstärk rörelsen, flödet, fnittret, språnget med skurar av stygn. Hoppande, skuttande, flygande stygn."
Elsa Agélii sa en gång: "Man vet inte om det är motorvägarna eller stigarna som leder in i framtiden." I samarbetet kring MAN visade hon oss flera av dessa stigar.
Harald Larsen
Låt smålapparna dansa omkring likt figurer i rörelse. Eller likt tankar och känslor.