Svikande konsoler

Kultur och Nöje2015-02-23 18:15
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

MÅNDAG

”The Order 1886” såg aldrig sådär jättespännande ut. Visst blev jag nyfiken när det visades upp på E3 2013; det var snyggt och Sony-exklusivt, men det verkade också bestå oroväckande mycket av linjära korridorer, trött ”Gears of war”-spelmekanik och långa, tradiga mellansekvenser. Spelet släpptes i fredags och många av farhågorna visade sig stämma. ”The Order 1886” är oförskämt läckert och cineastiskt men samtidigt ekande tomt på innehåll och närmare besläktat med en interaktiv film än ett spel.

Jag kan nästan höra Sony-basen dra efter andan i en kollektiv suck. Vi är cirka ett och ett halvt år in i nuvarande konsolgeneration och vi väntar fortfarande på de där riktiga mördartitlarna till Playstation 4 och Xbox One. De Sony-exklusiva spelen har hittills underpresterat rejält. ”Knack” var extremt mediokert. ”Killzone: Shadow fall” bedövande trist. ”Driveclub” var vid release nästintill ospelbart på grund av buggar och serverstrul. Det enda spelet som överhuvudtaget kan titulera sig som bra är ”Infamous: Second son”, och inte ens det är någon riktig konsolsäljare. Playstation 4 behöver verkligen en konsolsäljare. Inte för att den säljer dåligt - tvärtom, den säljer rekordbra - men för att den ska fortsätta kunna konkurrera med Xbox One.

Microsoft har visserligen inte heller någon exklusiv supertitel ute i butikshyllorna (sorry, ”Halo: The master chief collection” räknas inte, lika lite som ”The last of us remastered” till Playstation 4) men de har ”Halo 5” på horisonten, liksom ”Quantum break” och senare ”Rise of the tomb raider”. Plus en allmänt mycket fetare plånbok att köpa exklusiviteter med. Med ”The Order 1886” ute ur bilden ställs nu hoppet för Playstation 4-ägarna till ”Bloodborne”. Ett i sig ganska nischat actionspel som jag personligen inte alls ser som en konsolsäljare. Men i brist på andra exklusiviteter finns det inga alternativ. Trist scenario. Ett jag inte trodde att vi skulle befinna oss i ett och ett halvt år efter konsolpremiären.