Så sent som förra veckanköpte jag det unisot hyllade, svenskutvecklade "Hotline Miami" på Playstation Network för blyga 29 kronor. Ett nästan oförskämt bra pris sett till mängden underhållning och högkvalitativ, audiovisuell briljans som spelet rymmer. Med enkla medel utskåpar det allt jag testat det senaste halvåret, inklusive "Far cry 4" och "Dragon age inquisition". Detta påminde mig om hur indieutvecklade spel på kort tid har vuxit som seriös utmanare till alla snordyra blockbustertitlar. Det är på indiescenen som det finns utrymme för nytänkande och ekonomiska risker. Jämfört med stora spelserier som "Assassins creed" och "Call of duty" - som stöps i samma form gång på gång, år efter år, för att inte riskera att skrämma bort sin publik - vågar titlar som "Hotline Miami" utmana, chocka och rentav medvetet utesluta vissa spelare. Utvecklarna behöver inte tilltala precis alla och kan därför leverera smalare, mer unika upplevelser till konsumenterna.
2015 ser ut att bliett riktigt bra år för indiescenen. Förutom "Hotline Miami 2: Wrong number" kommer även "Firewatch", "Adrift", "Cuphead", "The witness", "Armikrog" och "Ori and the blind forest". För att nämna några. En hel trave intressanta titlar som var och en ser ut att bjuda på upplevelser vi inte kommer att återfinna i några större spel. Visst är jag ruskigt sugen på "Uncharted 4" och "The witcher 3: Wild hunt", men jag vet ungefär hur de kommer att se ut och kännas. Om "Firewatch" vet jag knappt någonting, annat än att jag är en brandvakt i en skog vars enda kontakt med civilisationen via en radio. Indiescenen är stekhet just nu och kommer i år att lämna ett större avtryck efter sig än någonsin tidigare.
Carl Brännström