Det gäller ibland att hålla huvudet kallt i spelvärlden. Inte bli för exalterad. Om ett spel ser för bra ut för att vara sant så är det förmodligen också det. Spelutgivare tar ofta till riktigt tvivelaktiga metoder för att marknadsföra sina kommande titlar. De släpper så kallade bullshots; arrangerade bilder som ska föreställa det faktiska spelet men som renderas i högre upplösning, med fler effekter, bättre ljussättning och så vidare. De visar trailers som inte renderas i den riktiga spelmotorn. Gameplay som påstås tillhöra en konsol-version men som i verkligheten drivs av en PC.
Ubisoft är smått ökända för detta. Vid avtäckningen av "Watch dogs" visade de en version som var oförskämt mycket läckrare än den färdiga produkten. Sony är inte mycket bättre. När "Killzone 2" utannonserades fick vi en trailer som påstods visa gameplay men som var helt förrenderad. Så sent som förra veckan släpptes en trailer på kommande "The witcher 3: Wild hunt!. Enligt Microsoft kördes spelet på en Xbox One. Det var dock pinsamt uppenbart att det rörde sig om PC-versionen. Bilduppdateringen och upplösningen var märkbart högre än vad den rapporterats vara hos konsol-versionerna. Och mycket riktigt, knappt ett dygn efter att trailern släppts gick Microsoft ut med en ursäkt. Det var en PC som körde spelet. Men som Microsoft uttryckte sig: Det var inte vår avsikt att vilseleda någon. Visst.
Den här sortens fulspel bara fortsätter från utgivarna. Jag är ruskigt trött på det, men trots hård kritik och trots löften från utgivarna att bättra sig händer inget. Så fort det vankas avtäckning av ett nytt storspel börjar det om. Missvisande trailers, tvivelaktiga gameplay-demonstrationer och uppiffade bilder. Förbannat tröttsamt. Men vad bryr sig utgivarna om urholkat förtroende hos kunderna så länge de fortsätter köpa spelen?
Carl Brännström