Skildrar kärlekens mörker och ljus – ”Kaninhålet” gör upp med destruktiva parrelationer

En rosa, glittrande förälskelse som övergår till något helt annat. Berit Viklunds debutbok ”Kaninhålet” skildrar ett destruktivt förhållande i serieform. ”Jag vill att boken ska hamna i händerna på de som känner igen sig, att den ska vara som en vän”, säger hon.

Skapare. Berit Vikund var en av de som startade det feministiska serienätverket Dotterbolaget. Foto: Maria Wallin.

Skapare. Berit Vikund var en av de som startade det feministiska serienätverket Dotterbolaget. Foto: Maria Wallin.

Foto: Foto: Maria Wallin.

Kultur och Nöje2017-04-13 15:21

Berit Viklund skyndar över Stationsgatan, alldeles nyss hemkommen till staden där hon är uppvuxen. Hon berättar att hon är på en blixtvisit, snart är hon på väg tillbaka till Stockholm och jobbet som biblioteksassistent.

– Det händer mycket i Skellefteås kulturliv just nu, det är otroligt roligt. Jag kommer ihåg hur jag under min gymnasietid hängde mycket på teatern, museet och biblioteket, säger hon samtidigt som hon öppnar dörren till kaféet och slår sig ned med en kopp kaffe.

Att hennes namn nu kommer att finnas med på en av bokryggarna i Stadsbiblioteket beskriver hon som overkligt.

– Det är väldigt nervöst, men också väldigt roligt såklart. Nu när boken är klar känner jag ändå att det blev himla bra, säger Berit och ler.

"Kaninhålet" är ett seriealbum på 193 sidor. Det är hennes stora kärlek och hjärtebarn, ett projekt som hon hållit på med i två år.

– Det är utmanande att jobba med ett längre, kreativt projekt. Du möter ett visst motstånd inifrån dig själv där du börjar tvivla på det du gör och kanske må lite sämre. Men min bok behandlar ett tungt ämne, och det är något jag lutat mig mot. En del i att jag har mått lite dåligt är på grund av det helt enkelt.

Boken börjar rosaskimrande, glimrande, glatt och med förälskelseglasögon som lägger en pirrig filt över tillvaron och serierutorna. Sakta men säkert förändras något och de varma orden utbyts med kontroll, manipulation och övergrepp. Den ställer frågor om var gränser går, övertramp i en parrelation och vad konsekvenserna blir.

– Det är långt ifrån ett ovanligt förhållande, tvärtom är det här erfarenheter många tjejer bär på. Det är så viktigt att prata om, för att kunna förändra och för att de som utsätts ska känna att de inte är ensamma.

Att bli förälskad går att likna med hur Alice följer efter den vita kaninen, och hamnar i ett underland där allt är förvridet – ibland vackert, ibland den totala motsatsen.

– Att hamna i ett kaninhål, det tycker jag är en väldigt bra beskrivning av att vara kär. Det kan vara fantastiskt där nere, men det kan också bli instängt och framförallt är det väldigt svårt att ta sig upp igen.

Att det vanliga, destruktiva förhållandet skulle skildras i serieform var självklart. När Berit gick gymnasiet i Skellefteå började hon lämna in skrivuppgifter bestående av serierutor och när hon tog studenten flyttade hon söderut för att gå på serieskola.

– Serier är min livslånga kärlek, så är det bara. Det är en väldigt tillåtande konstform, jag får vara rolig, allvarlig och skildra känslor på ett väldigt levande sätt.

Estetiken består av fartiga linjer och klassiska seriekänslor.

– För mig är serier en fantastisk korsning mellan litteratur och konst.

Serier har blivit ett allt mer vanligt inslag i den politiska debatten och en rad kvinnliga tecknare har satt tonen med sina knivskarpa, feministiska serierutor. När Berit först föll för seriekonsten såg det inte ut så – och hon bestämde för att försöka förändra.

– Man blev ifrågasatt, inte tagen på allvar. Det här var 2005 och kvinnor som tecknade serier gavs inte alls samma plats, det var väldigt mansdominerat. Så vi var ett gäng som sa "då struntar vi väl i dem".

Det var födseln av det kvinno- och transseparatistiska serienätverket Dotterbolaget. På många sätt möjliggjorde det också starten för den politiska seriesatir där ickemän spelar huvudroll. Nätverket skapade professionella band mellan serietecknare och är fortfarande en stark röst i seriesamhället. Bland medlemmarna finns allt från Ellen Ekman bakom Lilla Berlin till Sara Granér och Elin Lucassi.

– Det startade i Malmö och har nu spridit sig. Jag är glad att jag var en del av det och byggde upp något så viktigt.

Ideologin som genomsyrar Dotterbolaget är också i allra högsta grad närvarande i "Kaninhålet". Idén till albumet föddes när hashtagen #prataomdet började fylla våra sociala medier. Plötsligt pratade kvinnor och ickemän om sexuella övergrepp på ett sätt som inte gjorts tidigare.

– Det är ett livsviktigt samtal. Jag kände direkt att det var nu eller aldrig, jag var tvungen att skapa "Kaninhålet". På många sätt handlar den om att få fatt på en himmelsk vrede, att få igång en diskussion men framförallt vara ett stöd till de som drabbats.

För mig är serier en fantastisk korsning mellan litteratur och konst.

undefined
Skapare. Berit Vikund var en av de som startade det feministiska serienätverket Dotterbolaget. Foto: Maria Wallin.
undefined
På besök. "När jag kommer hem till Skellefteå brukar jag alltid försöka besöka de kulturinstitutioner som format mig", säger Berit Viklund. Foto: Maria Wallin.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!