Förra veckan hade "Sommarkrysset" premiär på TV4, och vi har sedan kunnat läsa om Molly Sandéns reaktion på den sneda könsfördelningen. Två kvinnor, varav Molly Sandén själv var den ena, och sju män stod på scen den kvällen, och hon säger; "Fan, vi måste lyfta fram tjejerna".
Det visade sig dessutom att det inte bara råkade se ut så just den sändningen, utan att det under den kommande säsongen kommer vara totalt 33 män och 12 kvinnor som uppträder. Jag suckar, men jag vet att det inte är några nyheter. Det är inte förvånande, det är inte bara är den kvällen, utan varje kväll. Men det börjar kännas uttjatat att skylla på att en försökt boka fler kvinnliga artister. Det finns ingenting som rättfärdigar den obalans som finns på våra scener. Det borde vara hög tid att skicka micken.
Nyligen presenterade läskföretaget Sprite en massiv reklamkampanj, "Obey your verse", skapad för att hylla hiphopens historia. Kampanjen frontas av fyra världskända rappare, och företaget trycker 16 låtcitat på 16 miljoner läskburkar. Där finns 0 låtcitat från 0 världskända kvinnliga rappare på 0 läskburkar. Och där kommer den där känslan, igen. Sucken, och hopplösheten, som så ofta infinner sig i dessa sammanhang.
Men ännu finns de som inte kastat in handduken, de som höjer sina röster tills de hörs. På kort tid fick Sprite svar på tal, av en annan kampanj. Femtastic, tillsammans med Redline Recordings och Respect My Hustle Management, har skapat en hemsida med egna digitala burkar täckta av texter från kvinnliga rappare. Där finns Cleo, Silvana Imam, Lina Pira, Peshi och många andra namn på kvinnor som utgör en del av hiphopens historia nämnda. Och förhoppningsvis är det så de svenska burkarna skulle kunna komma att se ut. Konstigt vore det annars, men samtidigt - inte alls förvånande.
Emelie Häggström