Många utvecklare gillar att strössla sina spel med sidoaktiviteter som spelaren kan förkovra sig i. Ubisoft är (ö)kända för detta och tenderar att strössla så rikligt att själva huvudstoryn i spelet drunknar i alla andra grejer. I "Watch Dogs" tog jag mig till exempel aldrig till sista akten. Jag plöjde ner timmar på sidosysslor som i praktiken inte betydde ett dyft, och till slut var jag så mätt på spelet att jag, lätt illamående, tog ut skivan och ställde det i hyllan.
Just nu lirar jag "Dragon Age: Inquisition". Vinterns maffigaste rollspel som har så sinnessjukt mycket innehåll att det får "Watch Dogs" att kännas tomt. En bedrift som jag inte riktigt vet om jag ska applådera eller skrikgråta över. Handlingen kretsar kring att rädda världen (såklart) och du är en utvald (såklart.) Som utvald att rädda världen känns det som att prio borde ligga på att göra just det; rädda världen. Men utvecklaren Bioware har gett sig fan på att slänga in så mycket distraktioner som möjligt.
Det finns alltid en bondjävel som behöver hjälp, och gör det inte det är det en häst som stukat foten eller en blomma som behöver plockas. Ja, du läste rätt; du plockar blommor i spelet. Du är en mäktig krigare, ämnad att rädda världen, och du plockar blommor. Varför? För att brygga nya potions (såklart). Tror du att dina medhjälpare hjälper till att plocka blommor? Icke! Du får plocka själv. Så, med andra ord; du spenderar åtskilliga timmar på att plocka blommor istället för att rädda världen. Jag blir tokig på sånt här, för även om spelet inte tvingar mig att göra allting kan jag inte låta bli. Det blir en tvångstanke. Frågan är nu om spelet kommer att gå samma öde till mötes som "Watch Dogs". Kommer jag att rädda världen eller kommer det bestående minnet av spelet att vara hur jag plockade blommor på ängar? Sorgligt nog lutar det åt sistnämnda.
Carl Brännström