Konsolkriget rasar vidare mellan Sony och Microsoft. I maj meddelade Microsoft att man från och med juni skulle kunna köpa Xbox One utan Kinect som obligatoriskt tillbehör. Den nya, Kinect-lösa versionen fick en prissänkning på 100 dollar och som resultat ökade försäljningen av Xbox One med över 100 procent. En rejäl ökning, kan tyckas, men samtidigt visar försäljningslistorna att Playstation 4 ändå var den mest sålda konsolen i USA under juni.
Det är lite tidigt att dra några säkra slutsatser kring hur stor betydelse Microsofts prissänkning av Xbox One kommer att ha för den totala försäljningen, men visst är det alarmerande när inte ens exkluderandet av Kinect lyckas rubba Sonys konsol. Playstation 4 är just nu den bäst säljande konsolen i USA för sjätte månaden i rad.
Det är en besvärlig sits att komma ur och Microsoft behöver agera hårdare för att glappet mellan Playstation 4 och Xbox One inte ska fortsätta öka. Personligen tror jag att de måste sänka priset ytterligare. Till skillnad från Sony har de råd att subventionera. De har råd att spela högre och satsa. Sony står fortfarande på knäna rent ekonomiskt - trots massiva försäljningsframgångar. Slutligen behöver Microsoft roffa åt sig en eller två riktigt feta exklusiviteter som gör det nästintill omöjligt att inte vilja äga konsolen. Att Microsoft inte gjort detta ännu ter sig en smula märkligt.
Jag är tacksam att det går bra för Sony för tillfället, de hade inte klarat en till flopp i stil med Playstation 3. De har verkligen visat att de lärt sig av sina misstag från förra generationen. Microsoft å andra sidan har gjort den ena tabben efter den andra, vilket har satt sina tydliga spår på försäljningslistorna. I slutändan hoppas jag dock på en jämn kamp mellan båda företagen - det gynnar alla. Nu måste bara Microsoft uppvisa vilja och en konkret plan på hur de ska klara av att hänga med i matchen. 100 dollar i prissänkning räcker bevisligen inte.
Carl Brännström