När offentlig konst provocerar

Växjö sade nej till statyn av en kvinna som slår med handväskan mot en nazist - och plötsligt pratar alla offentlig konst. Men måste den vara tandlös för att godkännas?

Banbrytande. Jim Dines staty av Pinocchio blev omstridd i Borås, men väckte också stadens intresse för skulpturer. Foto: ADAM IHSE / TT.

Banbrytande. Jim Dines staty av Pinocchio blev omstridd i Borås, men väckte också stadens intresse för skulpturer. Foto: ADAM IHSE / TT.

Foto: Foto: ADAM IHSE / TT.

Kultur och Nöje2015-03-03 14:15

"Tanten" med handväskan har fått stora delar av Sverige att ge sig in i konstdiskussioner. Egentligen var hon bara 38 år, och fångades på bild av fotografen Hans Runesson under en nazistdemonstration i Växjö. Ett medborgarförslag menade att det borde resas en staty över tillfället då hon svingar sin handväska i protest mot nazisterna.

När politikerna sade nej ville plötsligt mängder av människor se statyn förverkligad. Och frågan om vad konst egentligen ska vara seglade åter upp på dagordningen.

– Konsten har en viktig roll, framför allt för att få folk att reagera på våra offentliga rum, säger Inger Höjer Aspemyr på Statens konstråd.

Debatten om vilken konst som är okej blossar upp med jämna mellanrum i landets kommuner. I Nyköping gömde politikerna förra året Carolina Falkholts verk "Övermålning", bakom en vägg. Hon hade fått uppdraget att sprejmåla ett konstverk i en högstadieskola. Över nedsättande ord om kvinnor målade hon en gigantisk vagina. Skolan reagerade inte men politikerna tyckte att verket var olämpligt.

– Men nu har rektorn en plan för hur man ska ta bort väggen i omgångar och föra samtal med föräldrar, politiker och elever. Och verket är en jättebra ingång till att diskutera sexualitet, hur killar och tjejer blir behandlade, och könsstympning, säger Inger Höjer Aspemyr, som har märkt att många blir försiktigare just när det handlar om offentlig konst.

– Våra projektledare har en stor roll i att göra kommuner, tjänstemän och faktiskt också konstnärer modigare. Vissa konstnärer tycker att de måste tagga ner när det handlar om just offentlig konst, säger hon.

I Gävle, där åsikterna bland annat har svallat om konstverket "Priapos trädgård" av Ingo Vetter, har man delegerat besluten om konst till Konstcentrum, som driver den lokala konsthallen. Men en moderat politiker lovade att lyfta bort skulpturen av en rosa jeep om han kom till makten. Han tyckte att verkets rosa färg hörde hemma på platser där man diskuterar hbtq-frågor.

– Med en politisk inblandning skulle vi inte ha haft flera av de konstverk vi har i dag, säger Helene Börjesson, miljöpartist och ordförande i Gävles kultur- och fritidsnämnd.

Bråken kan dock leda till något gott, menar Bengt Wahlberg, som till nyligen var ordförande för kulturnämnden i Borås. Där stormade det för ett par år sedan kring en sex meter hög Pinocchio-staty av Jim Dine. Många undrade vad en docka från en amerikansk film hade att göra i en svensk småstad. Vid invigningen samlades 4 000 personer.

– Efter det vände det. Nu har det blivit ett ökat intresse för skulpturer och konst, säger han.

– Man måste våga en del och ta en del risker, och samtidigt vara vaksam på att det är god kvalitet, säger han.

Problemet är att synen på kvalitet skiftar. Det spelar ingen roll hur många instanser ett beslut går igenom och hur harmlöst ett konstverk verkar vara. Plötsligt tolkas det på ett nytt sätt, och upprör nya människor, poängterar Inger Höjer Aspemyr.

– Verk som vi har producerat för 15 år sedan kan väcka anstöt i dag, säger hon och menar att det är precis som det ska vara.

– Jag hoppas att offentlig konst aldrig blir utslätad.

Elin Swedenmark/TT

Konsten har en viktig roll, framför allt för att få folk att reagera.

Upprörde. Katharina Grosses "Blue Orange" var för mycket för invånarna i Vara.
Upprörde. Katharina Grosses "Blue Orange" var för mycket för invånarna i Vara.
I hetluften. Susanna Arwins stay utifrån Hans Runessons fotografi orsakade en stor debatt om offentlig konst. Men Växjö sade nej till att uppföra verket, först eftersom de menade att verket signalerar våld, och sedan även av hänsyn till protester från anhöriga. Foto: Daniel Ekerot / TT.
I hetluften. Susanna Arwins stay utifrån Hans Runessons fotografi orsakade en stor debatt om offentlig konst. Men Växjö sade nej till att uppföra verket, först eftersom de menade att verket signalerar våld, och sedan även av hänsyn till protester från anhöriga. Foto: Daniel Ekerot / TT.
Banbrytande. Jim Dines staty av Pinocchio blev omstridd i Borås, men väckte också stadens intresse för skulpturer. Foto: ADAM IHSE / TT.
Banbrytande. Jim Dines staty av Pinocchio blev omstridd i Borås, men väckte också stadens intresse för skulpturer. Foto: ADAM IHSE / TT.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!