Meyers ”Kobra” är renodlat raffel men inte så mycket mer

Foto: Norran

Kultur och Nöje2016-08-03 16:00

Det sker med möda, men Bennie Griessel lyckas ändå hålla sig från spriten. Dessutom har han hittat en kärlek i Alexa, uppburen sångerska och även hon nykter alkoholist. Men varför sover han i så fall så ofta över på jobbet?

I ”Kobra” har Bennie, Deon Meyers återkommande hjälte, som vanligt problem och som vanligt inte bara på det privata planet, för trots rigoröst livvaktsskydd kidnappas en matematikprofessor från Cambridge och mördas några av livvakterna.

Varför? Och varför blir den magnifike ficktjuven Tyrone plötsligt ett jagat villebråd, förföljt av långt styggare grabbar än Kapstadens poliser?

För många är Sydafrika fortfarande apartheid, för andra ett turistparadis. Men där finns också kriminaliteten, inte bara i form av Tyrone Kleinboois fingerfärdighet. Deon Meyer blandar den med lokalfärg, accentuerad av så många uttryck på afrikaans att en ordlista behövs och bifogas. Han är dessutom en mästerlig intrigmakare som lyckas väva ihop bokens båda historier för naturligtvis finns en koppling mellan professorn och ficktjuven och hela tiden bibehålla berättelsens nerv.

För egen del orkade jag inte engagera mig i alla detaljer, men även om man nöjer sig med berättelsens stora drag är det fortfarande brådis och hotfullt från början till slut.

”Kobra” är renodlat raffel, inte så mycket mer. Något annat försöker Deon Meyer heller knappast leverera, men det han fokuserar på gör han å andra sidan väldigt bra.

Olle Lundqvist

undefined
undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!