Krönikören Carl Brännström om senaste tekniktrenden och porr genom cyborgbrillor

Foto: Christof Stache.

Foto: Christof Stache.

Foto: Foto: Christof Stache.

Kultur och Nöje2016-01-17 14:15
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det snackas mycket om virtual reality inom spelbranschen just nu. I år är det tänkt att VR-headsets ska lanseras på allvar och först ut är Oculus Rift som sedan drygt en vecka tillbaka går att förhandsboka via tillverkarens hemsida, och prislappen är… absurd. I Sverige kommer ett stycke Oculus Rift att gå loss på närmare 7 000 kronor. Det är en hel jävla massa Netflix-abonnemang, pizzor och Fantas det. 7 000 kronor för ett par klumpiga, överdimensionerade cyborgbrillor som kräver monsterriggar av Guds nåde för att fungera optimalt.

Trots det har förhandsbokningarna rullat på och Oculus Rift uppges vara slutsåld fram till och med juni. Det säger kanske inte så mycket om det allmänna intresset för produkten då vi inte vet exakt hur många enheter som tillverkats, men nog finns det en köpkrets. Jag tror dock inte att det rör sig om några radhusboende i Märsta som nallat sparpengar från Mallorca-kontot för att ha råd, utan om a.) hardcorespelare som vill mixa sin dagliga dos 4K och G-sync med lite fler dimensioner, och b.) porrkonnässörer som tröttnat på vanlig HD-porr och vill kunna vaxa delfinen med maximal inlevelse.

Det skulle faktiskt inte förvåna mig om snordyra VR-headsets som Oculus Rift och Vive Pre (som ryktas landa på en prislapp över tio lax) klarar sig tack vare just porren. Sony, Oculus och HTC kan skrika sig hur hesa de vill om att virtual reality är nästa steg i spelevolutionen, men tittar vi på hur deras VR-produkter presterar idag så känns det inte som om vi riktigt är där än. Virtual reality-prylar kan mycket väl bli en stor grej i framtiden men så länge de inte levererar en full VR-upplevelse och smartphone-funktionalitet i storlek av ett par vanliga brillor - är det porren, 3D-göket, som kommer kränga enheter.

Carl Brännström

Foto: Christof Stache.
Foto: Christof Stache.