Johanna Renling: Letar du lättlästa böcker för nybörjaren? Här är tipsen

Foto: Jessica Gow/TT.

Foto: Jessica Gow/TT.

Foto: Jessica Gow/TT

Kultur och Nöje2017-11-07 18:15
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Här kommer några tips som passar för åldern 6-9 år där läsaren klarar av att läsa lite själv men kanske fortfarande vill ha bilder till texten.

"Lea och snöbollskriget" av Torsten Bengtsson

Om man läst Bengtssons böcker om Erik så känner man till hans kompis Lea. Men nu har hon fått en alldeles egen serie. Lea är en tjej som har skinn på näsan och står upp för sig själv. Om något är fel så brukar hon säga ifrån. Men ibland så borde hon nog tänka efter lite innan hon säger något.

"Noa får en liten morbror" av Tiril Valeur

Noa önskar sig en morbror. En alldeles egen morbror. Alla hans kompisar har en morbror och han är jätteavundsjuk. En dag kommer mormor hem från sjukhuset med Noas morbror. Men han blir helt förvirrad. Noas morbror är ju jätteliten, inte alls som alla andras morbröder. Inte alls så cool som han hade önskat.

"Modigast av alla" av Gull Åkerblom

Det är dags för Lucia. I Lydias klass så drar man lott om vem som ska vara lucia. Fröken läser på lappen och det är…Nizan. Det kommer en del protester men Lydia tycker att det är jättekul och att han är jättemodig som vågar. Han sjunger bäst i klassen. Men när det är dags så är Nizan inte lika modig längre. Kan Lydia lyckas hjälpa honom så att han inte tappar rösten?

"Nils och Maja på badhuset" av Christina Lindström

Nils och Maja ska följa morfar till badhuset. Maja längtar, men inte Nils. Han är inte lika förtjust i badhuset som Maja. Vattnet är kallt och man kan få bollar i huvudet. Men kanske kan morfar lyckas hjälpa Nils att tycka om vatten lite mer. Första delen i en ny lättläst serie.

"Inte som Zlatan" av Malin Stehn

Eddies pappa vill att Eddie ska bli fotbollsproffs. Men Eddie vill helst bara spela med kompisarna på gården. Inte spela så seriöst. Men hur ska han våga berätta det för pappa?

Johanna Renling

Foto: Jessica Gow/TT.
Foto: Jessica Gow/TT.