Margaretaparken i Boliden stÄr i full blom, löven hÀnger över gÄngstrÄken och den lilla, porlande bÀcken bryter av i allt det gröna. Det var lÀngesedan Helena van Heel kallade orten för hemma.
â Jag flyttade hĂ€rifrĂ„n som 16-Ă„ring, till PiteĂ„ för att studera musik. Sedan fick jag mitt arbetsfĂ€lt i Stockholm, sĂ€ger hon.
DÀr sögs hon upp i körvÀrlden, och började arbeta med Eric Ericson som ansÄgs vara en av vÀrldens frÀmsta körledare. Till slut tedde sig Stockholm för litet, och efter en turné med Kammarkören i Paris satte hon sig pÄ tÄget till Amsterdam. Det var över 25 Är sedan.
â Ja, jag lĂ€mnade för musiken. För Amsterdam Ă€r som en bubblande kittel av kultur och toner. Men dĂ„ visste jag inte att jag skulle bli kvar, sĂ€ger hon.
I huvudstaden utforskade hon sitt eget musicerande, i allt frĂ„n NederlĂ€ndska Kammarkören till sĂ„nguppdrag och egna projekt. Hon har stĂ„tt pĂ„ de största scenerna i Amsterdams största konserthus, Amsterdams Concertgebouw, och rört sig lĂ€ngs hela spektrat inom den klassiska musiken. Men pĂ„ lördag Ă€r det en annan spelplats som vĂ€ntar, betydligt mindre men desto mer nostalgisk och kĂ€nslofylld â Bolidens kyrka.
â Jag brukar tĂ€nka tillbaka pĂ„ hur allting började hĂ€r. Hur jag satt i Boliden och lyssnade pĂ„ lp-skivor med stora kompositörer, och nu sjunger jag deras musik. Det Ă€r fantastiskt. JDet sĂ€gs att jag hörde Birgit Nilsson pĂ„ radion nĂ€r jag bara var tre Ă„r och sa: "Det dĂ€r ska jag göra". Det har förföljt mig, pĂ„ det allra bĂ€sta av sĂ€tten. DĂ€r tĂ€ndes en flamma som aldrig har slĂ€ckts, sĂ€ger hon.
"Voyage à Paris" heter konserten och dÀr ryms Helena van Heels stÀmma, Fokke van Heel pÄ horn och Mattias Holmström pÄ piano. Det Àr inte första gÄngen hon sjunger i barndomsorten, men det Àr första gÄngen hon satt samman ett helt eget program med ett speciellt tema.
â Jag beskriver det som en fransk dusch, en helhetsupplevelse för bĂ„de örat och ögat. Jag fokuserar pĂ„ den franska musiken, med kompositörer och diktare som befann sig i Paris. Det blir allt frĂ„n Henri Duparc till Francis Poulenc, Jules Massenet ochHector Berlioz. Samtidigt som man lyssnar pĂ„ musiken sĂ„ visar vi ocksĂ„ ett bildspel med franska konstverk.
Hon blickar ut mot tvÀrgatan som leder förbi Ica och ut mot FinnforsvÀgen.
â Visste du att Bolidens stadsplanering, dĂ€r orten breder ut sig som en solfjĂ€der, inspirerats av Paris? Det gjorde det sjĂ€lvklart att jag sĂ„klart skulle erbjuda en resa till Paris i min konsert, i VĂ€sterbottens eget lilla Paris. Det kommer bli eteriskt, galant, vackert och poetiskt. Natur, död, liv och kĂ€rlek, precis som mycket i den klassiska musiken. Dessutom foÌrekommerordet "guld" i maÌnga av saÌngerna.
I Margaretaparken finns en liten bro, ocksÄ den för tankarna till nÄgot annat, till Monets Frankrike. Men för Helena van Heel Àr det inte Paris, utan Boliden, som stÄtt för den viktigaste musikaliska grunden.
â Att vĂ€xa upp hĂ€r, i det hĂ€r samhĂ€llet, betydde vĂ€ldigt mycket. Det var grogrunden för min karriĂ€r, jag vet inte vad som hĂ€nt om jag inte haft ett sĂ„dant stöttande samhĂ€lle dĂ€r musiken var sĂ„ levande. Och kommunala musikskolan möjliggjorde för mig att börja spela instrument. Jag Ă€r jĂ€tteglad att jag blivit tillfrĂ„gad att sjunga hĂ€r, pĂ„ sjĂ€lvaste Bolidendagen, sĂ€ger hon.