En sista inblick i ett konstnärskap – Margot Kågström-Wennerströms ateljé öppnas för sista gången

Textil, akvarell och olja – allt väldigt personligt och känslostyrt. Skelleftehamnskonstnären Margot Kågström–Wennerström somnade in hösten 2016 och nu bjuder familjen in till en sista utställning. I helgen öppnar de upp dörren till ett helt konstnärsliv.

Visar. Per Wennerström har tillsammans med sin bror arrangerat en utställning med sin mors blandade verk. Foto: .

Visar. Per Wennerström har tillsammans med sin bror arrangerat en utställning med sin mors blandade verk. Foto: .

Foto: Foto: .

Kultur och Nöje2017-05-20 10:15

Huset går inte att missa för den som rör sig längs Hyttgatan i Skelleftehamn. Stort, brunt med tillhörande mindre byggnad i gult. En skylt formad som en palett skvallrar om att det varit en plats för skapande.

– Vi har sålt huset nu, och håller på att städa ut. Det har verkligen varit en process, säger Per Wennerström.

Villan är platsen för hans uppväxt, men det är också en plats som format ett konstnärskap. Hans mor Margot Kågström–Wennerström föddes 1926 i Skelleftehamn. Som 20-åring började hon studera på Konstfack i Stockholm, en resa som få kvinnor hade möjligheten att göra under den tiden. I början av 50-talet började hon längta tillbaka till Västerbottens kustland och återvände till orten där hon växt upp.

"Mina bilders budskap är att vara en kommunikation mellan naturen och människan", skriver hon i förordet till sin bok "Bildvävar och textila collage" från 1997.

Väggarna i den angränsande, gula byggnaden tecknar ett porträtt av det konstnärskapet. Där sitter allt från detaljrika oljemålningar till färgstarka akvareller och böljande textilverk. Margot Kågström–Wennerström var 90 år när hon i slutet av 2016 somnade in, men hennes verk är i allra högsta grad levande. Familjen har nu bestämt sig för att bjuda på en sista glimt in i hennes ateljé.

– Hela huset var fullt av konst, vi hittade otroligt många verk. Vi visste att vi inte kunde behålla alla själva, så vi bestämde oss för att sälja många vidare. Men vi ser det här också som hennes allra sista utställning. Vi vill visa upp mammas konst, säger Per Wennerström.

Att utställningen är belägen på Hyttgatan ger allting ytterligare ett djup. Margot Kågström–Wennerström är inte bara synonym med vackra textilverk, utan också med Skelleftehamn.

– Efter att hon återvänt hit ville hon inte flytta. Hon var verkligen en Skelleftehamnskonstnär, säger Per Wennerström.

Hennes verk syns på många ställen; på Örjanhallens fasad, inne i Byskeskolan och på Statens konstråd.

Det finns ett ord som sammanfattar både Margot Kågström Wennerströms estetik och person – gränslöshet.

– För henne fanns inga hinder. Hon ville inte arbeta med bara en teknik, hon ville testa allt. Trä, textil, akvarell – allt har hon gjort.

Hennes bakgrund som inredningsarkitekt sipprar igenom i verken, likaså känslostämningen hon hade där och då. Det är lekfulla linjer, mycket möbler och färg.

– Mamma lever vidare i sin konst, och det är väldigt fint, säger Per Wennerström

För henne fanns inga hinder. Hon ville inte arbeta med bara en teknik, hon ville testa allt.

Visar. Per Wennerström har tillsammans med sin bror arrangerat en utställning med sin mors blandade verk. Foto: .
Visar. Per Wennerström har tillsammans med sin bror arrangerat en utställning med sin mors blandade verk. Foto: .
Hemma. Margot Kågström-Wennerström älskade sitt hus i Skelleftehamn. Här är hon förevigad av barnbarnet Johan Wennerström i sin ateljé. Foto: hello@johanwennerstrom.se.
Hemma. Margot Kågström-Wennerström älskade sitt hus i Skelleftehamn. Här är hon förevigad av barnbarnet Johan Wennerström i sin ateljé. Foto: hello@johanwennerstrom.se.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!