Carl Brännström om klassiska filmer som ska bli tv-serie: ”Krystat och riskabelt”

Dödligt vapen – originalet. Foto: Pressbild

Dödligt vapen – originalet. Foto: Pressbild

Foto: Foto: Pressbild

Kultur och Nöje2016-05-22 15:15
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Idétorkan som präglat Hollywood de senaste åren, som fått filmbolagen att spela in nyversioner av i princip varenda kassasuccé genom tiderna, tycks ha spridit sig till de amerikanska tv-bolagen. I Sverige har vi känt en fläkt av detta i form av bland annat "Scream" på Netflix och "Evil dead"-rebooten "Ash vs Evil dead" på C More, men den där riktiga stormen har inte riktigt hittat hit. Än.

I USA rasar den för fullt. Tv-serier baserade på filmer som "Minority report" (ni vet, Tom Cruise-rullen där Peter Stormare sjunger "Små grodorna"), "Rush hour" och "School of rock" har redan slagit rot i tv-tablåerna. I år vankas det en hel radda nyversioner av alltifrån skräckklassikern "Exorcisten" och slasher-rysaren "Friday the 13:th" till 1980-talspärlan "Lethal weapon" och "Training day".

Hur "Exorcisten" kommer att fungera som tv-serie vetefan; är det tänkt att vi ska serveras ett nytt demonfall varje vecka eller ska vi följa ett och samma exorcismärende i tio veckor? Det låter krystat och riskabelt. Och "Training day"? CBS ansåg alltså på fullaste allvar att det finns plats och behov av ännu en polisserie. För att inte tala om "Lethal weapon". Trailern som FOX dundrade ut häromveckan vittnar om en nyinspelning som ser direkt horribel ut; billig, med noll personkemi mellan nya Riggs och Murtaugh och kassa rollprestationer. Serien osar flopp lång väg.

Jag kan bara gissa att den här plötsliga anstormningen av tv-serier baserade på filmer är resultatet av kollektiv idébrist och att tv-bolagen vill satsa på säkra kort. Istället för att chansa med en helt ny programidé och behöva sälja in den hos publiken med ett dyrt pilotavsnitt är det lättare att dra till med en titel och premiss som tittarna redan är familjära med. Jag tror å andra sidan att det kommer att självsaneras ganska rejält bland tv-satsningarna om det visar sig att det inte räcker med ett känt namn på omslaget. Vilket det såklart inte gör.

Carl Brännström

Dödligt vapen – originalet. Foto: Pressbild
Dödligt vapen – originalet. Foto: Pressbild