Digitala prenumerationstjänster blir allt vanligare, vare sig det handlar om tidningar, böcker, musik, filmer, tv-serier eller spel.
Förra veckan släppte Microsoft en intressant nyhet via Twitter som i korthet löd: Alla Microsoft-utvecklade spel kommer i framtiden ingå i Xbox Game Pass.
För 79 kronor i månaden kommer du ha full tillgång till alla titlar som Microsoft släpper - en struntsumma om du tar i beaktning att titlar som "Sea of Thieves" och "Forza Horizon 4" kommer att kosta 600-700 kronor styck vid premiären.
Det är förstås oförskämt prisvärt (och bekvämt) för oss konsumenter att ha tillgång till alla spel på en och samma plats.
Ett frågetecken är dock hur en sådan modell kommer påverka utbudet av titlar. Initialt tror jag inte att vi kommer märka någon skillnad, men konkurrensen om spelarens uppmärksamhet kommer onekligen hårdna och spelutvecklare kommer i ännu högre grad vilja att spelare återkommer kontinuerligt till just deras produkt.
Vad händer med titlar som bygger på mer kompakta engångsupplevelser utan mikrotransaktioner och loot-boxar, titlar som spelas igenom på några få timmar och därefter anses avklarat?
Där uteblir troligtvis massor av intäkter. Att utveckla storspel idag är riskprojekt som slukar enorma resurser. Ett spel som säljer dåligt kan enskilt försätta en hel studio i konkurs. Vilken utvecklare vill riskera det?
Vad vi ser med Xbox Game Pass är onekligen en bit av framtiden. Exakt vilka konsekvenserna av att spelindustrin rör sig mot den här sortens ekonomiska modell återstår att se.
Spelvärldens näst största utgivare, EA, har redan en liknande tjänst de kallar Origin, men frågan är om inte Microsofts satsning kommer att få ännu större ringar på vattnet.
Vad kommer de andra stora aktörerna inom branschen att svara med?
Carl Brännström