Andreas Eriksson: Så känns det att befinna sig i seriehimlen

Kultur och Nöje2018-02-07 15:36
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I slutet av januari fick jag vara med om en drömresa, när jag äntligen kunde besöka den internationella seriefestivalen i franska Angouleme. Den har arrangerats i närmare 50 år, och numera lockas över 200 000(!) besökare till staden med cirka 40 000 innevånare. Det gör festivalen till en av världens tre största i sitt slag. Siffrorna kände jag till på förhand, men det är svårt att föreställa sig hur mäktigt det verkligen är innan man har varit där.

Med franska mått mätt är Angouleme en ganska liten och oansenlig stad övrig tid på året. Men när seriefestivalen drar igång blommar staden upp. Det finns ingen arena i staden som rymmer alla besökare. Istället byggs ett antal stora hallar upp på torg och dylikt, enbart för festivalen. På så vis blir egentligen hela staden ett festivalområde, och många serierelaterade aktiviteter arrangeras spontant även utanför hallarna. Hotellen är fullbokade långt i förväg, så Angouleme-borna öppnar sina hem för besökare från hela världen. Så även i mitt fall, jag och två norska seriepersonligheter inkvarterades i en fransk lägenhet. Seriekopplingen märks året runt: gatuskyltarna är i form av pratbubblor, det finns fasadmålningar och monument lite överallt med motiv hämtade från kända serier.

I år delade delegatione från Sverige, Norge, Danmark och Finland på en monter, i syfte att visa upp nordiska serieskapare och underlätta för nordiska förlag att sälja och köpa rättigheter. Mässan är alltså inte bara till för besökare som vill köpa album till mässpriser (och gärna få dem signerade) utan även viktig för branschens utveckling.

Det var en smått överväldigande resa som bjöd på mängder av minnen för livet, men det jag mest av allt tar med mig från Angouleme är en stad och dess innevånare som helt och hållet har tagit serier till sitt hjärta.

Andreas Eriksson