Svenska datorspelsutvecklaren Machine Games fick i uppdrag att utveckla den nya utgåvan av kultspelet "Wolfenstein", och bara det hade varit förtjänt av uppmärksamhet. Men det som lockat till rubriker är de oväntade reaktioner som spelet har lockat fram. När första upplagan av "Wolfenstein" släpptes för 35 år sedan var det ingen som höjde på ögonbrynen åt att spelets huvudperson BJ Blazkowicz bekämpade nazister. Och så har det fortsatt, år efter år i nya versioner av spelet. I år släpptes det elfte "Wolfenstein"-spelet i ordningen, och återigen ska man ikläda sig rollen som Blazkowicz för att ge nazisterna däng.
Men i år inträffade något som aldrig tidigare hänt. Spelet kritiserades för att motståndarna var just nazister. Spelet påstods "avhumanisera" nazister och det ansågs förkastligt att spelet gick ut på att döda "meningsmotståndare".
Var kritiken allvarligt menad eller ironisk? Ibland är det svårt att skilja satir från verklighet. Av allt att döma var åtminstone några historielösa individer ärligt upprörda över att nazister än en gång blir utpekade som bad guys – som om det inte fanns god anledning till detta.
Medan högerextrema nättroll kastat sig över tangentborden för att spy galla över spelet och ta nazister i försvar, så hakade media på. Vips var Machine Games i stormens öga och fick kommentera det politiska läget i USA och hur deras spel förhåller sig till det. En smått surrealistisk situation.
"Nazister är onda, och vi är inte rädda för att påminna folk om det" löd ett uttalande från spelets utgivare Bethesda. Lägg det på minnet och tänk tillbaka på den här stunden om ett antal år. Var det här sista gången som någon tvärsäkert uttalade sig om nazismens inneboende ondska, eller var det vändpunkten som fick världen att återigen öppna ögonen för nazismens vidrigheter?
Andreas Eriksson