Framför allt yngre tittare väljer allt oftare att se på rörliga bilder på webben i stället för i tv-apparaten.
Men vi äldre stretar emot och än så länge är det ingen fara på taket. Det dröjer innan vi tvingas slänga ut tv-apparaten.
Visst har möjligheten att titta på tv via webben ökat de senaste åren, inte minst genom nätbaserade tjänster som Netfix och Viaplay. Färsk statistik säger att webb-tv-tittandet ökat från 15 minuter per dag 2012 till 25 minuter förra året.
Men samma statistik visar också att det traditionella tv-tittandet – det som sker via kabel, antenn eller parabol – fortfarande har en stark ställning i Sverige.
Den genomsnittliga tittartiden för en traditionell tv-tittare är nu nere i 159 minuter per dag, och det är förvisso en nedgång sedan toppåret 2010 då vi tittade i snitt 166 minuter per dag. Men det är ändå mer än för 10 år sedan då tittartiden ”bara” var 150 minuter.
Nu kan man som bekant bevisa det mesta med statistik och även om de flesta väljer att sitta kvar i tv-soffan så är tendensen tämligen klar. Webb-tv tar över mer och mer. Framför allt när det gäller film och tv-serier.
Frågan är bara hur snabbt utvecklingen går. Det finns många (gissningsvis yngre) som tror, och hoppas, på att gammel-tv ganska snabbt ska ge upp kampen.
– I unga grupper är webb-tv redan stort, så stort att vi just nu ser en långsammare tillväxt där jämfört med mellangrupper i åldrarna 25–60 år där tillväxten är jättesnabb, berättar Marie Nilsson, vd för konsultföretaget Mediadivision som tagit fram statistiken.
Men det finns också många (äldre?) som hoppas och även tror på en betydligt långsammare utveckling. För SVT och andra tv-bolag kommer att göra som dagstidningarna, streta emot och anpassa sig till kundernas/tittarnas nya beteenden och därmed behålla sitt starka grepp.
En medieforskare vid Göteborgs universitet säger i en kommentar att svenskarnas medievanor är ganska trögrörliga. Många använder webb-kanaler och streamingtjänster bara som ett komplement till traditionell tv. En utveckling som om den forsätter innebär att den totala tv-konsumtionen ökar.
Bengt Enqvisttidigare redaktionschef på Norran